Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onze alpaca schopt
hallo onze alpaca schopt naar achteren is dat normaal? ik heb het namelijk nog nooit gehoord of gelezen hij doet dit niet altijd het komt in elk geval wel hard aan groetjes brigitteHuh
Antwoord
Hoi Brigitte,

Sommige alpaca's kunnen inderdaad wel een vervelend doen door achteruit te schoppen. Ik heb al eerder een hengst gezien die flink achteruit schopt zodra je erachter staat en hem even aan raakt. Als je er maar dicht genoeg achter hem staat dan komt de trap nog niet zo hard aan Confused.
Is dit voornamelijk wanneer hij net aan het eten is en niet gestoord dient te worden?
Het kan dus inderdaad voorkomen.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(19-03-2010, 10:19 PM)Gert schreef: Hoi Brigitte,

Sommige alpaca's kunnen inderdaad wel een vervelend doen door achteruit te schoppen. Ik heb al eerder een hengst gezien die flink achteruit schopt zodra je erachter staat en hem even aan raakt. Als je er maar dicht genoeg achter hem staat dan komt de trap nog niet zo hard aan Confused.
Is dit voornamelijk wanneer hij net aan het eten is en niet gestoord dient te worden?
Het kan dus inderdaad voorkomen.

hoi gert bedankt voor je reactie hij schopt niet als hij aan het eten is maar juist op momenten dat je het niet verwacht we brengen ze dagelijks naar de wei en hij weet goed wat er gaat gebeuren de ene keer is het goed de andere keer schopt ie maar hij doet het ook als je gewoon bij ze inloopt en hem niet wilt pakken hij doet dat vooral bij mannen bij mij niet zo snel misschien nare ervaring met mannen? zijn verleden was niet zo rooskleurig ik kan er ook meer mee dan mijn vriend maar mag je hem daarvoor straffen ? tenminste als hij geen aanleiding heeft om te schoppen groetjes brigitte
Antwoord
Bij dieren werkt belonen voor goed gedrag denk ik beter dan straffen. Zeker bij alpaca's vind ik straffen niet een oplossing. Het kan zijn dat hij vervelend gedrag naar mannen omdat hij hen als concurrent ziet? Zolang hij jou nog niet gaat bespringen is er niets aan de hand. Heart
Anders zou je aan het Berserk Male Syndrome kunnen denken dat al elders in het forum is besproken. Zo te horen is het gedrag nog niet zo verstoord dat hij daar last van heeft. Is hij verder wel halstermak?
De meeste gedragingen van alpaca's op latere leeftijd kun je niet meer veranderen.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Wij hebben ook 1 alpaca die schopt, als ik nu achter haar langs moet zeg ik "nessa an de kant" en stapt ze (meetsal) wel opzij.
Verder moet je er gewoon rekening mee houden, ik zorg gewoon dat ik er niet achter langs hoef.
Antwoord
Onze alpaca's schoppen zo nu en dan naar elkaar. Vooral een van de drachtige merries wil dat nog wel es doen.

Zolang t naar elkaar is lijkt het me niet meer dan normaal.
Antwoord
Achteruit trappen doen ze hier allemaal wel eens. Drachtige merries zijn hier altijd wat minder vriendelijk, maar een jong opgewonden fanatiek en toch lief en aanhankelijk hengstje trapte naar alles en iedereen. Macho. Nadat we hem hebben laten castreren is hij echt lief en trapt bijna niet meer en als hij nog achteruit trapt dan naar het andere jonge hengstje. Fanatiek en bazig is hij nog steeds.
Antwoord
Is het boek van Martee Mc Gee Bennett "The camelid Companion"bekend in Nederland? Dit boek beschrijft haltertraining en gedragsproblemen. Het heeft ons in de beginperiode heel veel geholpen in het trainen van onze dieren. Er waren een aantal van heel grote farms die mensenschuw en nooit gehalterd waren, en wij hebben heel goede resultaten bereikt met haar methode. Het Kicken is normaal natuurlijk gedrag van een alpaca, tenzij het excessief is is de beste methode zorgen dat je zelf rustig bent en de alpaca zodanig benaderen dat zelfs als hij schopt het geen schade kan opleveren voor mens en dier Wink
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Hoi,
het boek van Marty is inderdaad bekend en te verkrijgen in NL, maar weet niet of menig alpaca-houder hiervan op de hoogte is.
Het geeft inderdaad heel goed weer hoe je om dient te gaan met het dier. Neemt niet weg dat een "beschadigd" dier (dan bedoel ik een verkeerde imprenting van jongs af aan) zeer moeilijk kan zijn om mee om te gaan. Ik denk dat GEDULD en met name RESPECT voor het dier zeer belangrijk is. Het beestje moet leren vertrouwen te krijgen in dat ander diersoort (de mens!) die maar steeds iets met hem/haar wil doen!

Margreet Big Grin
Antwoord
Wij hebben ook een alpaca die schopt, wanneer je haar bijvoorbeeld op de wagen wil zetten voor vervoer, of gewoon als je achterlangs loopt. Ik weet dat bij haar en zal er daarom ook niet zo snel achter gaan staan. Volgens mij zit het gewoon in haar aard (de ene alpaca schopt, de ander spuugt en weer een ander krijst); ik denk dan ook niet dat straffen helpt. Zoals Margreet al schrijft; heb respect voor het dier en leer de alpaca om vertrouwen in jou te krijgen. En daarvoor is geduld nodig... héél veel geduld.

Groetjes,
Chantal
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)