Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rotkreupel bij alpaca's?
Veelal wordt gezegd dat alpaca's geen rotkreupel kunnen krijgen. Jarenlang heb ik schapen gehad en heb zo nu en dan te maken gehad met rotkreupel bij schapen. Als je er op tijd bij bent is het prima te behandelen. Preventief een voetbad is nog beter.

Maar in deze natte periode na de winter is alles wat natter dan normaal. Nu hadden we 1 alpaca dat tussen de voortenen "nat" was en waarvan dit vocht enorm stonk! Echt een geur van rotkreupel zoals mij bekend is bij de schapen. Geen last van vocht tussen de huid en de hoeven, alleen tussen de tenen. Nu hebben we dit 1 keer behandeld met een voetbadje van verdunde formaline en het is direct genezen.

Kunnen alpaca's toch een soort van rotkreupel krijgen of was het wat anders?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Gert,

ik zie soms wel een tussenteeninfectie bij alpaca's. Dit ziet er inderdaad wel een beetje rotkreupel uit. Di zijn meestal geïsoleerde gevallen.

Bij alpaca's gaat het echter bijna steeds over een aspecifieke kiem, bv. Escherichia coli. Fusobacterium necrophorum, een kiem die meespeelt in rotkreupel bij schapen komt zelden (of nooit) voor bij alpaca's. Ik heb het nooit gezien. Dit betekent dat de tussenteeninfectie door bv. Escherichia coli wel een infectie is, maar niet besmettelijk is, dus niet nodig om aangetaste dieren apart te zetten!

Groetjes,

Thijs
Antwoord
Duidelijk Thijs,

Klopt het dat het ook zo vies ruikt als rotkreupel?
En is een behandeling met een farmalinebadje afdoende?
Hoe kunnen ze dit oplopen, zeker wanneer het vaak om geïsoleerde gevallen gaat?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
    Lekker oxytetra in een spuitbusje (lokaal). Kan ook nog milde vorm van schurft zijn (ik gebruik dan vaak Frontlinespray).
Formaline zou ik niet doen. Doet lekker zeer in zo'n open wond.
Nat. Bacterie krijgt kans om in huidwondje te nestelen en te vermeerderen (ideaal groei- vermeerderingsklimaat tussen de tenen voor de betreffende bacterie).
Groet, Leo
Antwoord
Hallo Gert,

een tussenteeninfectie stinkt inderdaad ook heel erg, net zoals rotkreupel. Wat Leo voorstelt zou ik ook aanraden, formaline is zeker niet nodig. Vaak combineer ik met injecteerbare antibiotica. Florfenicol werkt goed.

Groetjes,

Thijs
Antwoord
Zou tetracycline spray ook niet goed zijn?
Dit is ook een antibiotica en zit in een handig spuitbusje.
Wij gebruiken dat ook bij de runderen...
Antwoord
Dag Xavier,

inderdaad, dat is de oxytetra waar Leo het over heeft.

Groetjes,

Thijs
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)