Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat doen jullie met de wol?
Ik ben iemand die daad werkelijk iets zou doen met wol maar 30 a 40 euro per kilo is extreem duur vind ik. Voor een luxe schapen vacht zoals wendlseydale betaal je minder en heb je meer gebruiks mogelijkheden. Misschien een tip om je wol te verkopen aan bedrijfen zoals die wollknoll of die wollfabrik.
Beide verkopen lontwol aan bedrijven winkeliers en particulieren.
hier een voorbeeld van de prijzen voor gewassen en gekaarde wol >http://shop.die-wollfabrik.com/epages/es106783.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es106783_Die_Wollfabrik/Categories/Edelfasern

http://shop.die-wollfabrik.com/epages/es...Edelfasern

succes met de verkoop van de wol want het is een prachtproduct. met alpaca kun je bijvoorbeeld ragfijne coweb vilt maken
op de fair in sneek die ik aan het organiseren ben is het doel ook de wol van dieren aan de man te brengen, zodat meer mensen er weer wat mee gaan doen en er meer vraag naar is. ik hoorde van een boer dat hij zijn wol verkoopt voor 7 cent per kilo, terwijl dat dat daar ook prima kwaliteit tussen zit die met een beetje zorg makkelijk een paar euro per kilo of zelfs veel meer afhankelijk van het ras kan opbrengen
Antwoord
De grote fout die we niet mogen maken is alle alpacawol over dezelfde kam scheren. Er zijn zodanig veel verschillende kwaliteiten, zodat we eigenlijk niet mogen spreken over het zadel of de poten. Er zijn dieren waarvan de wolkwaliteit van buik en hals stukken beter is dan het zadel van een ander dier! De indeling van Gert illustreert de exponentiële prijsstijging van alpacawol naargelang daling in micron etc... Als we er allen voor zorgen dat we de alpaca door selectie naar een hoger niveau brengen, dan kunnen we in de toekomst grote balen van 14-15 micron, en zelf nog een stuk fijner, samenstellen. Dan pas wordt wolproductie economisch gezien zeer interessant. Maar natuurlijk hebben we eerst de genetica nodig! Dus eerst nog jaren te gaan, fokken maar...

Groeten,

Thijs
Antwoord
    Op de show in Hapert is ook een Engelse firma aanwezig. Zij staan naast onze stand. Deze verwerken wol tot tussenproduct - "bolletjes" in elke kleur. Vaak gemengd met schapenwol, maar ook "puur" alpaca en zelfs babyalpacawol. Dit zal verkocht worden op alpacashow in Hapert. Voor de introductie in Nederland hebben ze een heeeeellll aantrekkelijke prijsstelling. Je zult versteld staan.
Dus kom allemaal naar Hapert (al was het maar om verwerkte wol te kopen).
Groet, Leo
P.s.
40 euro is vrij duur per kg onverwerkte wol. Je kan de verwerkte wol ook bij ons bestellen (mail maar even wat je wilt, en ik zal je een prijs doorgeven - alleen per mail of telefonisch).
Antwoord
(15-03-2010, 08:10 PM)Alpacas of the Lowlands schreef: P.s.
40 euro is vrij duur per kg onverwerkte wol. Je kan de verwerkte wol ook bij ons bestellen (mail maar even wat je wilt, en ik zal je een prijs doorgeven - alleen per mail of telefonisch).

Hoi Leo,

Thijs heeft het ook al mooi verwoord: "De grote fout die we niet mogen maken is alle alpacawol over dezelfde kam scheren."
Je kan dus moeilijk bepalen of 40 euro te duur is als je niet weet wat voor kwaliteit er tegenover staat. Daarbij komt dat dit forum bedoeld om informatie te verzamelen en om te proberen met elkaar een gezonde markt te creëren. Dat er zo nu en dan produkten worden aangeboden t.b.v. het houden van alpaca's is geen probleem. Maar elkaar op deze manier te beconcurreren is niet de bedoeling van het forum.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Onze alpaca's zijn vorige week geschoren. Een ganse metamorfose voor ons, wat het was de eerste keer.
Nu heb ik hier 2 zakken wol staan en vind het idd zonde dit weg te smijten.
Ik had al in gedacht om zelf leren te spinnen.
Maar nu lees ik hier van de wol in dekbedden te verwerken.
Iemand enig idee hoe je dit aanpakt? Of waar je dit kan "leren"?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)