Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brood
Is het echt heel slecht voor alpaca's als ze brood eten? Die 2 van ons aten het nooit, maar sinds 2 weken pikt een van de twee geregeld een stukje weg van de ponies waar ze bij lopen. En hij loopt er echt op te kijken:zodra er een stukje valt heeft hij het te pakken.
Onze ponies krijgen niet veel brood, maar af en toe wel een paar stukken als we oud brood hebben.
Moet ik echt opletten dat onze alpaca's niets binnenkrijgen of is het niet zo erg als ze af en toe een stukje naar binnen werken?
Antwoord
Af en toe een stukje brood is niet erg. Maar mag geen schimmel bevatten. Voor (show)alpaca's is een uitgebalanceerde voeding erg belangrijk. Het is een uniek dier dat daarom ook een voer met unieke samenstelling (qua nutrienten en mineralen / vitaminen) nodig heeft.
Zijn veel voeders in de handel die hieraan niet voldoen.
Groet, Leo
Wij hebben alle bekende voeders voor alpaca's geprobeerd en voeren nu als brok Camelibra en Fibregest. Ook ruwvoer met voldoende vezel (zoals lucerne / maar niet te hard en niet aan jonge veulens geven) is erg belangrijk in de winterperiode.
Antwoord
Net zoals Leo zegt, af en toe een stukje kan geen kwaad. Maar als iedereen dat doet die bij je alpaca's loopt en je weet het niet van elkaar dan kan het ook goed mis gaan. Daarom verbieden wij iedereen op ons bedrijf de dieren te voeren. Dat geldt ook voor b.v. appels, juist het zuur in de appels kan de microorganismen in de magen van een alpaca vernietigen. En die zijn juist zo belangrijk voor een goede vertering van het voedsel. Wat brood voor een effect heeft op die microorganismen heeft weet ik zo niet maar de volgende regel telt eigenlijk altijd:
OVERDAAD SCHAADT.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Wat je zeg Gert klopt bijna. Je krijgt wel pensverzuring. Pensacidose door voeren van appels, maar dat komt door een overmaat aan gemakkelijk verteerbare koolhydraten. Dus niet omdat de appel zuur is / zuur smaakt! Eigenlijk geldt voor alle koolhydraten dat teveel tot de dood van je alpaca kan leiden omdat inderdaad zoals Gert het zegt de micro-organismen in de maag dood gaan. Die hebben geen passend substraat / vezels / cellulose / planteneiwitten meer. --> Dit geeft pensacidose en slechte vertering. De voedingstoffen uit planten worden steeds slechter afgebroken (minder micro-organismen in pens). Vaak een vicieuze cirkel die kan leiden tot een zieke en zelfs dode alpaca.
Dus pas op met teveel krachtvoer, teveel fruit en andere voeders die teveel koolhydraten bevatten.
Groetjes, Leo

(08-03-2010, 09:38 AM)Gert schreef: Net zoals Leo zegt, af en toe een stukje kan geen kwaad. Maar als iedereen dat doet die bij je alpaca's loopt en je weet het niet van elkaar dan kan het ook goed mis gaan. Daarom verbieden wij iedereen op ons bedrijf de dieren te voeren. Dat geldt ook voor b.v. appels, juist het zuur in de appels kan de microorganismen in de magen van een alpaca vernietigen. En die zijn juist zo belangrijk voor een goede vertering van het voedsel. Wat brood voor een effect heeft op die microorganismen heeft weet ik zo niet maar de volgende regel telt eigenlijk altijd:
OVERDAAD SCHAADT.
Antwoord
Een van onze alpaca's pikte ook altijd het brood weg bij andere dieren. Daar hebben we toen weinig aan gedaan omdat we dachten 'ach, een sneetje brood af en toe is niet erg', haar jong is echter doodgegaan. Wij nemen eigenlijk aan dat de moeder door de winter te weinig voer binnen kreeg (werd wel voldoende bijgevoerd maar ze at gewoon niet genoeg :S) maar kan het ook zijn dat het jong dood is gegaan omdat de moeder af en toe brood at?
Note: De alpaca's waar ik het over heb zijn niet mijn alpaca's. Ik help de boer wat met de verzorging maar heb verder geen inspraak op wat er met de dieren gebeurt.
Antwoord
Hallo Esthar,

het veulen zal rechtstreeks niet gestorven zijn omdat de moeder brood at.

Snel fermenteerbare koolhydraten zoals zetmeel (aanwezig in brood, aardappelen,...), suikers,... STEEDS MET MATE voederen, maar liever niet. Bv. ook granen zijn niet geschikt om een maagflora van alpaca's te onderhouden. Dus granen als krachtvoer: mee oppassen.

Enkel traag fermenteerbare koolhydraten zijn geschikt voor alpaca's, en deze vinden we onder de vorm van cellulose of lignine in plantenvezel: DE HOOFDBROK.

Groetjes,

Thijs
Antwoord
In kuilvoer zitten ook plantenvezels maar een baal dat is ingewikkeld in plastic zal tijdens de bewaring gaan fermenteren. Eigenlijk moet de alpaca dit proces zelf doen. Dus ook oppassen met het voeren van kuilvoer of het moet héél droog zijn. Eigenlijk praten we dan over hooi zo droog!

Gert
Antwoord
Pas op met kuilgras...
In de plastic balen (luchtdicht afgesloten) ontstaat bacteriële groei van o.a. de lysteriose bacterie. De bacterie kan hersenvliesontsteking veroorzaken.
Eigenlijk is kuilgras bedoeld voor grote herkauwers zoals de koe.

Groetjes,
[/b]Anita
Antwoord
Gelukkig dat ik dat al hoorde toen ik met alpaca's begon: ik voer mijn paarden en ponies kuilvoer, in plastic, maar voor de alpaca's en voor onze oude merrie van 32 heb ik gewone pakjes hooi.
en voor de paarden gooi ik het kuilhooi uit elkaar onder een zeil als ik een nieuw pak openmaak, op advies van onze dierenarts.
Mag je trouwens luzernehooi aan alpaca's geven? Ik bedoel pakken kortgesneden en geperst luzerne. Af en toe geef ik een handjevol bij het voer: is dat verstandig?
Antwoord
Luzerne is een prima product voor alpaca's. Een handjevol is dus niet verkeerd. Maar ook hier alles met mate aangezien er vaak wel wat meer eiwitten in zit dan bij bv. hooi. Verder heeft luzerne een specifieke pensprikkelende werking en heeft goede voereigenschappen (structuur).

Om te weten wat een alpaca binnen krijgt is het laten onderzoeken van je hooi een mogelijkheid want hierin zitten enorme verschillen.

Gert
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)