Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vaccinatie tegen Clostridium
In kader van serieuze advisering:
Graag tegen clostridium behandelen met vaccin dat ook type A bevat. In Engeland wordt veelal behandeld zonder type A. Wij hebben eens onze beste alpaca binnen 2 uur dood gehad dankzij verkeerde vaccinatie van merrie uit Engeland (toevallig ook de beste merrie die we hadden (van de 25 stuks en net 2 maanden in Nederland). Het is gebleken dat er dan weinig te verhalen valt bij verkoper... Dus pas op!!!
Lambyvac (Engeland) is hetzelfde probleem als hier Heptavac (bevat geen type A). Daarom gebruik ik Covexin waarin als extra type A zit.
Helaas voor ons te laat, maar voor overige fokkers nog niet...! Te dure les geweest.
Groetjes en tot forums....,
Leo
Antwoord
hallo

Is er nog een ander middel dan Covexin dat type A bevat?

Vr Groet Agnes.
Antwoord
(02-02-2011, 08:54 PM)Agnes schreef: hallo

Is er nog een ander middel dan Covexin dat type A bevat?

Vr Groet Agnes.

Er zijn vast meer middelen met clostridium perfringens type A maar covexin 10 is voor schapen en runderen. Behandeling van alpaca's met dit middel wordt niet beschreven maar komt vaak wel overeen na aanpassing van de dosering. Het middel dient door een veearts toegediend te worden.

Voorheen werd covexin 8 gebruikt waarin clostridium perfringens type A niet aanwezig was. De lambyvac bezit slechts middelen tegen Clostridium perfringens type B, C and D en Clostridium tetani.

Covexin 10 bevat middelen tegen:
C. perfringens type A
C. perfringens type B & C
C. perfringens type D
C. chauvoei
C. novyi
C. septicum
C. tetani
C. sordellii
C. haemolyticum toxoïd

In eerste instantie werk gedacht dat de alpaca deze middelen niet allemaal nodig heeft. Uit ervaring van Leo blijkt dus dat covexin 10 toch nodig kan zijn. Zelf merken we geen bijzondere bijwerkingen bij het toedienen van covexin 10.

Heb je zelf andere ervaringen waarom je een ander middel zoekt?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Gert
Nee ik heb geen ervaring met een ander middel maar ik heb een andere dierenarts en die gebruikt een ander middel voor schapen.
Maar hij gaat nu covecin aanschaffen omdat hij dat ook voor schapen kan gebruiken.
Maar hoeveel moet een alpaca van covecin hebben? Rolleyes

Groetjes Agnes.
Antwoord
Onze dierenarts gebruikte in eerste instantie Heptavac-P; ik heb begrepen dat dit tot abortussen zou kunnen leiden bij drachtige merries, vandaar dat ik hem heb verzocht iets anders te gebruiken. Nu gebruikt hij Bravoxin 10. Dit zou beschermen tegen infecties veroorzaakt door Clostridium perfringens type A, C. perfringens type B, C. perfringens type C, C. perfringens type D, Clostridium chauvoei, Clostridium novyi type B, Clostridium septicum, Clostridium sordellii en Clostridium haemolyticum en tegen tetanus veroorzaakt door Clostridium tetani. Als ik het vergelijk met het lijstje van Gert (covexin 10), dan komt dit aardig overeen.

In principe is Bravoxin-10 ook bedoeld voor schapen en runderen!

Chantal
Antwoord
(11-05-2011, 11:21 PM)Alpaca America schreef: Bravoxin 10. Dit zou beschermen tegen infecties veroorzaakt door Clostridium perfringens type A, C. perfringens type B, C. perfringens type C, C. perfringens type D, Clostridium chauvoei, Clostridium novyi type B, Clostridium septicum, Clostridium sordellii en Clostridium haemolyticum en tegen tetanus veroorzaakt door Clostridium tetani. Als ik het vergelijk met het lijstje van Gert (covexin 10), dan komt dit aardig overeen.

In principe is Bravoxin-10 ook bedoeld voor schapen en runderen!

Chantal

Ook wij hebben dit jaar Bravoxin 10 toegepast, het is precies hetzelfde als covexin 10, alleen een ander merk.

Gert
Antwoord
Kan de covexin 10 ook bij drachtige merrie's gebruikt worden? En is de dosering anders dan van schapen/runderen

Alvast bedankt

Jonne
Antwoord
(15-11-2011, 11:43 AM)Jonne schreef: Kan de covexin 10 ook bij drachtige merrie's gebruikt worden? En is de dosering anders dan van schapen/runderen

Alvast bedankt

Jonne

Wij geven 1,5 ml aan een volwassen dier en 1 ml aan een veulen. Als een alpaca voor het eerst een inenting krijgt geef je na 4 weken een booster, gewoon nog een keer dezelfde dosering.

Gert
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)