Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Buikpijn, koliek
Even mijn ervaring van afgelopen week delen: Afgelopen week hadden we een veulen van 5 mnd, die in eerste instantie lekker in wei lag te rollen en te genieten van de eerste voorjaarszon. Maar daar bleef het niet bij, want hij bleef aan het rollen en na een aantal uren verstijfde ze en ging niet met de groep mee door de wei of naar de voerbak. Ze had duidelijk last van haar buik, wat uiteindelijk zo erg was, dat hij niet meer kon lopen. Haar blik in de ogen was verder wel goed, voldoende rood. Maar ik was bang dat ze de ochtend niet zou halen.. Gelukkig wist ik Thijs Flahou (alpaca flanders) telefonisch te bereiken.. en die stelde na wat vragen al vrij snel de juiste diagnose.. Waarop ik de plaatselijke veearts kon laten komen, die hem een spuitje onder de huid kon geven met [/b]Buscopan. Dit is een stofje dat de darmen wat verslapt en ook bij paarden gebruikt wordt als ze b.v. Koliek hebben. Na een uurtje stond het veulen weer op z'n pootjes en de volgende ochtend was alles weer gezond.. Waarschijnlijke OORZAAK[b]: Ze stonden die dag in een andere (speeltuin weide) waar een beukenhaag omheen staat hier heeft ze waarschijnlijk wat te veel van gegeten. (verdorde bladeren en twijgen)..
Tip: Bij twijfel of gezondheidstoestand neem contact op met een alpaca dierenarts..'t kan volgens mij het verschil zijn tussen leven en dood van een alpaca.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)