Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dracht
Hallo allemaal,
Ik heb een merrie waarvan de bevallingsdatum niet duidelijk is.
Ik heb haar gedekt gekocht en er is mij verteld dat zij in mei moest bevallen, later is gezegd dat zij in augustus moet bevallen, verwarrend dus!!!
Hoe ziet een merrie eruit als zij hoogzwanger is, is dat goed te zien, is ze dan behoorlijk dik of zie je juist niet zo veel er van.
Dat ze drachtig is weet ik wel want ik heb het jong in haar buik zien bewegen.
Wie kan mij hier iets over vertellen?

Groetjes Agnes.
Antwoord
(02-03-2010, 09:37 AM)Agnes schreef: Hallo allemaal,
Ik heb een merrie waarvan de bevallingsdatum niet duidelijk is.
Ik heb haar gedekt gekocht en er is mij verteld dat zij in mei moest bevallen, later is gezegd dat zij in augustus moet bevallen, verwarrend dus!!!
Hoe ziet een merrie eruit als zij hoogzwanger is, is dat goed te zien, is ze dan behoorlijk dik of zie je juist niet zo veel er van.
Dat ze drachtig is weet ik wel want ik heb het jong in haar buik zien bewegen.
Wie kan mij hier iets over vertellen?

Groetjes Agnes.

Hallo Agnes,
Wij letten altijd op het laatst van de dracht of we de veulens in de buik zien bewegen. Daarom denk ik dat jullie veulen in mei komt. Je ziet het pas echt de laatste 2 maanden van de dracht bewegen in de buik, maar 1 van onze alpaca merries stelde de geboorte steeds uit door het slechte weer. Ze had al weken elke dag ontsluiting, maar dan ging ze liggen en dan was de ontsluiting weer weg. Als je het veulen in de buik echt goed ziet bewegen dan duurt het echt geen 2 maanden meer.

groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Hallo Agnes,
Wil je wat meer lezen over zwangerschap/geboorte/zorg voor de moeder.... op de site van top-line-alpacas staan wat artikels (engels).
Groetjes,
Anita
Antwoord
Hoi Agnes,

Als je een veulen al ziet bewegen dan zal het echt geen maanden meer duren. Meestal zie je helemaal niets aan een merrie. In de laatste maand kan een veulen nog enorm gaan groeien. Je kunt ook met je hand onder de buik voelen door met de platte hand de buik een eindje omhoog te drukken en dan langzaam weer naar beneden laten gaan. Als het goed is voel je dan of er een veulen in zit. Dit zal wel in de laatste maanden van de dracht voelbaar moeten zijn.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Gert

Ik observeer haar nu regelmatig en zie dan van die tikjes in haar buik aan de achterkant dicht bij haar achterpoten.
Dat bedoel ik met het zien bewegen.
De hengst staat nu apart wat ze nogal vreemd vindt maar het is beter zo,want ze hield hem goed in de gaten en als hij te dicht bij haar achterste kwam ging ze te keer en spuugde ze.Het zal wel wennen voor allebei.
Ik hou julllie op de hoogte!!!

Groetjes Agnes.
Antwoord
    Gewoon echo maken. Aan de hand van metingen (in bijvoorbeeld centimeters van bepaald orgaan) kan je een inschatting maken hoe oud het veulen is / hoe lang de dracht nog duurt.
Er zijn ook schema's voor... Ik kan deze wel naar je dierenarts doormailen.
Soms zie ik ze al wel eens op 7 maanden bewegen. Wij hebben wel eens een dracht van 13.5 maanden gehad!!! i.p.v. 11 maanden. Ook seizoensinvloeden spelen een grote rol op de duur van de dracht.
Groet, Leo
Antwoord
Mijn eerste vraag was ook: is een alpaca behoorlijk dik als ze aan het eind van haar dracht is?
En wát zie je bewegen, ik zie in de achterbuik tikjes, of moet je de hele buik zien bewegen?
Ik vind een echo maken geen optie, te stressig voor haar!!
Ik vraag me alleen af of het nou mei gaat worden of augustus??

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hallo Agnes,
Bij een alpaca zie je soms zelfs op het laatst van de dracht geen dikke buik, vooral als ze niet geschoren zijn. Die tikjes wat jij zegt kan ook het trekken van de huid zijn zoals je wel eens bij een paard ziet als het last van vliegen heeft. Het bewegen van het veulen is heel anders, je ziet dan echt een uitstulping in de buik die beweegt of die een tijdje blijft. Je moet ook een tijdje naar de de merrie blijven kijken en soms zie je dan toch niets gebeuren. Onze merrie moet nog 2 maanden en je begint nu af en toe wat te zien. 1 maand voor de bevalling zie je veel meer.

Groetjes Irmgard
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)