Peiling: Wat vindt u belangrijker?
Deze peiling is gesloten.
Crimp
33.33%
1 33.33%
Fijnheid
66.67%
2 66.67%
Totaal aantal stemmen: 3 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is belangrijker in de fokkerij?
Zeg het maar om een discussie op gang te brengen.

Wat is belangrijker in de alpacafokkerij: CRIMP of FIJNHEID ?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Goed exterieur (worden over het algemeen oud), geen erfelijke afwijkingen en daarnaast een goede vacht (dit kan zijn dichtheid, crimp, micron, etc, etc).
Groet, Leo

(25-02-2010, 11:56 PM)Gert schreef: Zeg het maar om een discussie op gang te brengen.

Wat is belangrijker in de alpacafokkerij: CRIMP of FIJNHEID ?
Antwoord
Hoi Leo,

Deze discussie gaat over Crimp en Fijnheid!
Dat exterieur belangrijk is klopt natuurlijk. Maar daarvoor kan je ook een nieuwe discussie aanmaken. Bijvoorbeeld of je exterieur belangrijker vindt dan wolkwaliteit in de fokkerij. Op dit forum willen we de discussies zo gericht mogelijk laten verlopen zonder te veel andere onderwerpen erbij te halen. Voor een ander onderwerp mag iedereen een nieuwe discussie aanmaken!
Dan kunnen we de onderwerpen later ook makkelijker terug vinden.

Succes.
Gert
Antwoord
Ok. Ik vind Crimp belangrijker dan micron. Ik heb zelf een hengst met micron van 24 op 8 jaar. Die heb ik recent gecastreerd. Geen enkele crimp, te weinig dichtheid. Dat is een fleece waar je mijn inziens niets mee kan. Met goede crimp en iets hogere micron, kan je nog wel sneller verbeteren als andersom.
Maar dat is gewoon mijn mening...
Groet, Leo

(06-03-2010, 11:19 AM)Gert schreef: Hoi Leo,

Deze discussie gaat over Crimp en Fijnheid!
Dat exterieur belangrijk is klopt natuurlijk. Maar daarvoor kan je ook een nieuwe discussie aanmaken. Bijvoorbeeld of je exterieur belangrijker vindt dan wolkwaliteit in de fokkerij. Op dit forum willen we de discussies zo gericht mogelijk laten verlopen zonder te veel andere onderwerpen erbij te halen. Voor een ander onderwerp mag iedereen een nieuwe discussie aanmaken!
Dan kunnen we de onderwerpen later ook makkelijker terug vinden.

Succes.
Gert
Antwoord
We weten ook dat crimp heel belangrijk is op shows, daar wordt naast dichtheid, lengte en fijnheid ook naar gekeken door het jurylid. Maar er zijn ook fokkers die crimp absoluut niet belangrijk vinden omdat dit volgens hen geen enkele waarde heeft voor de industriële verwerking. Die willen juist een zo fijn mogelijke vezel, dus een zo laag mogelijke micron. Het is maar net voor welke markt je gaat fokken.

Persoonlijk vind ik beide heel belangrijk. Crimp met name voor de shows. Crimp kan je vergelijken met een veer, het zal steeds zijn oorspronkelijke vorm weer willen aannemen. Dat lijkt mij juist gunstig in bijvoorbeeld boorden van truien zodat ze niet gaan 'lubberen'. Misschien dat in de machinale verwerking die structuur toch aangetast wordt?

Zelf hebben we een hengst gefokt die niet zoveel crimp heeft. Wij hebben hem toch laten screenen omdat we dachten dat hij wel goed zou scoren op fijnheid. Dat bleek dus ook het geval te zijn, juist door de fijnheid en lichaamsbouw heeft hij 93 punten gekregen voor de ZEP. Aan de visuele beoordeling van crimp wordt misschien te weinig punten toegekend door het AZVD. Dit kan een leuke nieuwe discussie zijn!

Gert
Antwoord
Wij zetten ook al sinds langere tijd ??? vraagtekens bij de screening van AZVD. Wij hebben het idee dat de AZVD niet objectief genoeg is.
Over de crimp. Door een mooie crimp heb je ook meer wolopbrengst in kilogrammen per dier. En daar gaat het natuurlijk ook om.
Ik ga nog even na of met crimp industrieel lastiger te verwerken is? Volgens mij is dit niet het geval. Ik kom hier morgen op terug (even navragen bij grote verwerker in Engeland en Amerika, want ik ken dit niet).
Groetjes, Leo

(08-03-2010, 08:56 AM)Gert schreef: We weten ook dat crimp heel belangrijk is op shows, daar wordt naast dichtheid, lengte en fijnheid ook naar gekeken door het jurylid. Maar er zijn ook fokkers die crimp absoluut niet belangrijk vinden omdat dit volgens hen geen enkele waarde heeft voor de industriële verwerking. Die willen juist een zo fijn mogelijke vezel, dus een zo laag mogelijke micron. Het is maar net voor welke markt je gaat fokken.

Persoonlijk vind ik beide heel belangrijk. Crimp met name voor de shows. Crimp kan je vergelijken met een veer, het zal steeds zijn oorspronkelijke vorm weer willen aannemen. Dat lijkt mij juist gunstig in bijvoorbeeld boorden van truien zodat ze niet gaan 'lubberen'. Misschien dat in de machinale verwerking die structuur toch aangetast wordt?

Zelf hebben we een hengst gefokt die niet zoveel crimp heeft. Wij hebben hem toch laten screenen omdat we dachten dat hij wel goed zou scoren op fijnheid. Dat bleek dus ook het geval te zijn, juist door de fijnheid en lichaamsbouw heeft hij 93 punten gekregen voor de ZEP. Aan de visuele beoordeling van crimp wordt misschien te weinig punten toegekend door het AZVD. Dit kan een leuke nieuwe discussie zijn!

Gert

Mijn vraag aan http://www.alpaca-uk.co.uk/?page_id=8. Zij verwerken al jaren de vachten tot mooi eindproduct wol (ze zijn ook aanwezig op de show in Hapert). Kun je het nogmaals navragen.

Mijn vraag was:

I heard a story on a forum here in The Netherlands that the crimp in the fiber makes it harder for the industry to process?
I think this isn't true! Am I correct?
Thank you for answering,
Many greetings,
Leo van Merwijk

Het antwoord:

You certainly are - crimp means several things - firstly a highly crimped fleece with small staples indicates density and fineness. Secondly the crimp retains its memory and helps to hold the yarn together. Non crimped fleeces are generally very low in density and often very coarse. You find some of the earlier Chilean animals have fine fleeces, no crimp to speak of but absolutely no density so commercially not helpful. Crimp does NOT make it harder to process, that's absolute bollocks.
DUS CRIMP IS BELANGRIJK VOLGENS DE VERWERKERS. Reactie van Amerikaanse verwerker volgt...!
Antwoord
(08-03-2010, 11:31 AM)Alpacas of the Lowlands schreef: Ik ga nog even na of met crimp industrieel lastiger te verwerken is?

Hoi Leo,

Even iets recht zetten. Ik heb het niet geschreven dat wol met veel crimp lastiger te verwerken is maar dat crimp geen enkele meerwaarde heeft voor de verwerking volgens sommige fokkers.
En voor het 'verwerken' heeft dit ook geen meerwaarde. Waar uiteindelijk de meerwaarde in zit is het gegeven dat wol met meer crimp meer dichtheid heeft en fijner is. En aangezien de industrie wol wil met een zo'n laag mogelijke micron heeft crimp indirect dus toch meerwaarde voor de industrie.

Een hele goede beschrijving of crimp belangrijk is of niet kan je lezen op de volgende site: http://www.ideal-alpaca.com/article/alpa...mp-139.htm

Volgens onderzoek is een vacht met veel crimp dus fijner!
Dat betekent dat crimp net zo belangrijk is als fijnheid in de alpacafokkerij!

Toch leuk om te zien hoe anderen erover denken.

Gert
Antwoord
Het artikel naar de beschrijving van crimp is zo te zien verdwenen.
Hieronder staat nog een link naar een soortgelijke artikel en in de bijlage ook.
The case for crimp

Bijlagen
.pdf   crimp2.pdf (Grootte: 761,1 KB / Aantal keer gedownload: 7)
Antwoord
(08-03-2010, 11:31 AM)Alpacas of the Lowlands schreef: Mijn vraag was:

I  heard a story on a forum here in The Netherlands that the crimp in the fiber makes it harder for the industry to process?
I think this isn't true! Am I correct?
Thank you for answering,
Many greetings,
Leo van Merwijk

Het antwoord:

You certainly are - crimp means several things - firstly a highly crimped fleece with small staples indicates density and fineness. Secondly the crimp retains its memory and helps to hold the yarn together. Non crimped fleeces are generally very low in density and often very coarse. You find some of the earlier Chilean animals have fine fleeces, no crimp to speak of but absolutely no density so commercially not helpful. Crimp does NOT make it harder to process, that's absolute bollocks.

DUS CRIMP IS BELANGRIJK VOLGENS DE VERWERKERS. Reactie van Amerikaanse verwerker volgt...!

Reactie van Amerikaanse verwerker is nooit gekomen, maar hieronder heb ik een stukje tekst dat daar waarschijnlijk naar moet verwijzen:

But what about crimp? Alpaca is considered a low crimp fiber and although processors do not pay more for highly crimped fibre they are convinced of its importance in processing efficiency and resistance to compression. Carlos Montalvo, manager of textile processing at Grupo Inca, says that to improve the quality of alpaca fiber for the manufacturer: ‘First it should be finer and more uniform. This would allow us to create lighter weight garments. Next I would like to see more crimp, which would allow us to spin a finer yarn, creating lighter garments. If the fleece has crimp it has more hooks or links, and a greater ability to hold together when spun at high speeds, which allows the creation of a fine yarn. Crimp creates more resilience and elasticity in the final product, which makes a garment that stretches and moves when it is worn. And resilience in the fiber keeps it from breaking up in the combing and spinning process, so there are less ends in the yarn, adding to comfort.’

In dit geval blijkt deze verwerker crimp dus wel ontzettend belangrijk te vinden. Zo blijven de meningen verschillen. Doe ermee wat je wilt.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)