Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hormoonspiegel en wolkwaliteit.
Ooit het volgende gehoord of gelezen ?

"Wolkwaliteit van een hengst kan beïnvloed worden door verandering in de hormoonspiegel."

Het is bekend dat naarmate alpaca's ouder worden de kwaliteit van de vachten achteruit gaat. Bij een kwalitatief goed dier gaat dit proces minder snel dan bij een dier met slechtere wolkwaliteiten. Maar de kwaliteit wordt minder naarmate ze ouder worden. Ook bij merries die elk jaar een veulen groot brengen gaat de kwaliteit van de wol achteruit. Dit heeft uiteraard ook te maken met de extra voeding (eiwitten) dat een drachtige merrie nodig heeft.

Maar verminderd de wolkwaliteit van een hengst extra snel wanneer het geslachtsrijp wordt? (hierbij treedt immers verandering in de hormoonspiegel op)
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Ik had ook begrepen dat als de hengsten voor dekkingen worden ingezet - dus meer testosteronproductie dat de vachtkwaliteit harder achteruitgaat als in de situatie dat diezelfde hengst niet mag dekken (minder productie testosteron?). Ik weet het niet. Zal oorzaak eens opzoeken. Kost natuurlijk ook allemaal eiwitten die zaadproductie, ha, ha...
Wat ik wel heb gezien bij eigen alpaca's is dat de vachtstructuur (dus crimp en fijnheid) verbetert in het jaar nadat de dieren zijn gecastreerd. Dus empirisch zou ik zeggen: "ja", hormoonspiegel heeft invloed op vachtkwaliteit.

(25-02-2010, 11:55 PM)Gert schreef: Ooit het volgende gehoord of gelezen ?

"Wolkwaliteit van een hengst kan beïnvloed worden door verandering in de hormoonspiegel."

Het is bekend dat naarmate alpaca's ouder worden de kwaliteit van de vachten achteruit gaat. Bij een kwalitatief goed dier gaat dit proces minder snel dan bij een dier met slechtere wolkwaliteiten. Maar de kwaliteit wordt minder naarmate ze ouder worden. Ook bij merries die elk jaar een veulen groot brengen gaat de kwaliteit van de wol achteruit. Dit heeft uiteraard ook te maken met de extra voeding (eiwitten) dat een drachtige merrie nodig heeft.

Maar verminderd de wolkwaliteit van een hengst extra snel wanneer het geslachtsrijp wordt? (hierbij treedt immers verandering in de hormoonspiegel op)
Antwoord
Ik wil even op dit onderwerp inhaken: ik vroeg me namelijk af wat het effect is van castratie (en dus het verminderen van de hoeveelheid testosteron) op de wolkwaliteit en kwam dit topic tegen. Kan ik het zo lezen dat de wolkwaliteit van een ruin relatief beter is dan van een hengst?
ik vroeg me af of de leeftijd waarop een hengst gecastreerd wordt ook de wol beïnvloedt: een hengst heeft een hogere wolopbrengst dan een merrie, ik neem aan dat dit 'dus' samenhangt met testosteron. Wanneer je een hengst vroeg zou castreren, zou dit dan de wolopbrengst negatief beïnvloeden?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het vroeg én laat castreren van hengsten? Hebben jullie opvallende dingen gezien qua wol?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)