Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke planten zijn giftig!
Voor alpaca's (maar ook andere soorten) bestaat er een hele lijst met planten die in meer of mindere mate giftig kunnen zijn voor alpaca's.
Eén van de websites die hier informatie over geeft staat in de volgende link: Giftige planten
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo allemaal

Wij zijn eigelijk pas begonnen met het houden van alpaca's en er word binnenkort een nieuwe stal gebouwd ook voor de hengst die nu apart staat komt er een stal.
De weiden die we hebben worden in 3en gedeeld om zo de alpaca's te kunnen verweiden.
Nu willen we graag een paar bomen planten zodat die voor schaduw kunnen zorgen in de zomer.
Maar welke bomen kunnen we het beste poten ( die dus niet giftig zijn voor de alpaca's), want ze zullen de bladeren die vallen wel eten denk ik.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Groetjes Agnes.
Antwoord
Voor een idee welke bomen/planten beter niet geplaatst kunnen worden... zie de link die Gert heeft genoemd.
Knotwilgen zijn misschien een optie voor jullie. De blaadjes kunnen goed gegeten worden en dat doen de alpaca's ook heel graag met smaak !
Groetjes,
Anita
Antwoord
In onze wei groeien en bloeien momenteel de boterbloemen rijkelijk. De boterbloem staat ook op de lijst met giftige planten. Moeten we deze nu weghalen/doodspuiten in de wei of eten ze deze bloemen niet op door dierlijk instinct?

Groetjes Addy
Antwoord
(27-05-2010, 09:23 PM)BEA 67B schreef: In onze wei groeien en bloeien momenteel de boterbloemen rijkelijk. De boterbloem staat ook op de lijst met giftige planten. Moeten we deze nu weghalen/doodspuiten in de wei of eten ze deze bloemen niet op door dierlijk instinct?

Groetjes Addy

Hoi Addy
Ook in onze wei groeien ook boterbloemen, zo te zien eten ze er niet van.
Ik laat ze gewoon staan, je kan per slot niet alles weg gaan halen.
Ik denk dat ze inderdaad instinctief wel weten wat wel en wat niet te eten.

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hallo Addy,
Dit jaar staan veel weiden vol met paardenbloemen en boterbloemen. Vorig jaar was daar veelal het tweejarige Jacobskruiskruid te zien.
Binnen de boterbloemen familie blijkt dat er een aantal eenjarige en tweejarige soorten zijn. De boterbloemen zijn inderdaad toxisch ofwel giftig voor vee, maar door de nare smaak zal ook de alpaca het vanzelf laten staan. Is de weide goed afgegraasd en blijft er weinig eetbaars over, dan zal het dier de boterbloem wel eten en dan is er kans op vergiftiging. In tegenstelling tot bij het JKK worden de giftige stoffen van de boterbloem afgebroken bij het drogen, dus komt de gedroogde plant tussen het hooi, dan is het veilig voor het dier om dat hooi te eten.
Jullie weide zal nu nog niet leeg gegraasd zijn. Misschien is het mogelijk de planten handmatig uit te steken ? Daarna wat oud hooi op die plaats leggen, zodat het gras daar kan herstellen.
Anders de weide goed kort afrijden zodat de planten tot ver afgesneden worden en de alpaca's voor een aantal weken op een ander, boterbloem vrij, stuk laten grazen. Als de lengte van het gras terug op graasbaar staat de dieren terug plaatsen.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Ik kan weinig vinden over de giftigheid van de esdoorn of ahorn,..
weet iemand daar iets van ?
Antwoord
Hallo Eefje,
Onze alpacas eten altijd de bladeren van de esdoorn op die op de grond liggen en ook wel gaan ze op de achterbenen staan om ze van de takken te halen. Ze zijn hier nog nooit ziek van geworden.
Van de ahorn weet ik niks af, misschien dat daar iemand anders wel op reageert.
Groetjes Irmgard
Antwoord
Ja sorry, ik woon in Duitsland en daar is ahorn de betekenis van esdoorn, dus hetzelfde,.. maar die kan dus geen kwaad ?
Antwoord
Hallo Eefje,
Op mijn site staan bomen/struiken/planten die giftig kunnen zijn. De esdoorn staat niet op de lijst. De lijst wordt actueel gehouden, maar ik kan niet 100% garanderen. Zoals bij alle soorten blad geldt overdaad kan schaden.
Groetjes,
AlpacaWeide
Anita
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)