Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tanden
(29-04-2010, 07:36 PM)truushofs schreef: Onze 2 ruinen van 4 jaar oud hebben volgens mij echt lange tanden maar de scheerder zei vorig jaar dat het wel mee viel en dat hij het niet nodig vond er iets aan te doen. Hoe zie je of de tanden te lang zijn?

Hoi Truus,

Als je wilt zien of de tanden te lang zijn kan je ze bekijken door met je wijsvinger de bovenlip omhoog te duwen en gelijkertijd met je middelvinger de onderlip naar beneden. Houd hierbij de kaken gewoon op elkaar dan zie je goed of de tanden voorbij het geharde gedeelte van de bovenkaak steken. Mocht dat zo zijn dan zullen de tanden geen tegendruk ondervinden en gewoon door blijven groeien. Het is wel zaak om dit bij te houden. Bij sommige alpaca's moet je de tanden elk jaar terug knippen en bij andere alpaca's misschien eens in de paar jaar. Wanneer de tanden veel te lang zijn moet er teveel worden terug gesneden met het gevaar dat je in het leven snijdt. Wanneer het tijdig wordt gedaan hebben de alpaca's er geen last van.
Wanneer ik nog een paar leuke foto's vind zal ik ze bij dit bericht plaatsen.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Heb nog een leuk filmpje gezien over het slijpen van tanden zoals de Australiërs het doen, supersnel.

http://www.youtube.com/watch?v=zr3uPzNxFBA

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)