Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tanden
Wie kan mij iets vertellen over het wisselen van tanden en het eventueel slijpen van tanden. Over dit onderwerp kan ik zeer weinig Nederlandse of Engelse artikelen vinden.
Alvast bedankt.
Mvg.
Anita
Antwoord
Hoi Anita, Het slijpen van de tanden is alleen nodig als ze te lang worden en het grazen daardoor bemoeilijkt wordt. Er zijn een aantal mogelijkheden hiervoor. Onder voorbehoud want ik weet niet wat in Europa als doe-het-zelf toegestaan is. De veearts kan je hierbij vast van dienst zijn. Hier in NZ worden hoofdzakelijk 2 technieken gebruikt: een speciaal hiervoor ontworpen apparaat wat op een slijptol geplaatst wordt, of een dremel met diamantwielletje. In het 2de geval wordt de alpaca geimmobiliseerd, de kop vastgehouden en een buis ca. 30mm doorsnee dwars in de bek gestopt zodat die open blijft. Daarna worden de tanden ingekort en nageslepen met een slijpsteentje zodat er geen scherpe randjes zijn. Aangezien alpacas geen zenuwen in hun tanden hebben voelen zij hier niets van. Sommige alpacas moet dit elk jaar, andere nooit. Verderkunnen de hengsten vanaf ca. het 3 de levensjaar hun "vecht"- tanden krijgen. Indien nodig (aggressiviteit en vechten met andere hengsten) kunnen deze door de veearts verwijderd of afgezaagd worden. De procedure hangt vaak af van de voorkeur van de veeartsmaar wij verkiezen het inkorten. Ook hiervoor is een commercieel apparaat voorhanden maar kan een dremel of OB draad de klus klaren.
Het is meestal vrij duidelijk wanneer de tanden te lang worden. Meestal is een keer per jaar inkorten meer dan voldoende, dan is het het beste om het tijdens het scheren te doen omdat de alpaca dan toch al geimmobiliseerd is.
Ik hoop dat dit de info was die je zocht?
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
In NZ en Australië wordt inderdaad wel een slijptol gebruikt, dit gaat zeer snel. Zelf hebben we daar geen ervaring mee en het lijkt me vrij grof werk. Wij gebruiken een dremel (indien nodig) met een snijfrees nr. 562 (staafje) i.p.v. een wieletje want dan kunnen we na het snijden gelijk de binnenkant iets bijslijpen zodat het gebit weer "scherp" wordt. Een diamanten afzetting op het slijpmechanisme is van belang omdat dit minder snel slijt en dus scherp blijft. Een alpaca snijdt het gras i.p.v. eraf trekken zoals schapen doen. Voor de snijtanden gebruiken we een snelheid 1500 t/min. Als je een hogere snelheid gebruikt kunnen de tanden afbrokkelen en bij een lagere snelheid duurt het te lang.
Voor de canines (vechtkiezen) kan een snelheid gebruikt worden van 1200 t/min om het scherpe puntje eraf te slijpen. Toch vinden we een dremel zover in de bek van een alpaca een gevaarlijke methode, stel je voor dat je uitschiet en de wang of lip van de alpaca raakt. Nu gebruiken we een trimschaartje voor hondennagels om de canines af te toppen. Zie onderstaande foto's waar duidelijk de vechtkiezen te zien zijn en het schaartje waarmee ze stomp geknipt kunnen worden.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hoi Anita,

Toevallig zag ik dat je graag iets wilde weten over wisselen van alpaca tanden. Ik heb hier zelf al een tijdje naar gezocht en toen vond ik op deze website: http//www.rmia.com/teeth.htm informatie waar jij misschien ook wat aan hebt.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Hallo Irmgard,
Dank je wel ! Daar kan ik zeker mee verder.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Hallo Anita,

Nu hoor ik vandaag van iemand dat alpaca's hun tanden beginnen te wisselen als ze tussen de 6 en 9 maanden oud zijn. Dat is wel erg veel verschil. Dinsdag komt de scheerder en die zal ik dan nog eens vragen. Die moet het weten.
Dan hoor je dinsdag nog wel van mij.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Hallo Anita,

Ik heb bij de scheerder gevraagd wanneer alpaca's hun tanden wisselen. Hij zegt dat ze tussen 1 1/2 jaar en 2 jaar beginnen te wisselen en dit duurt dan tot dik 4 jaar. Nou weet ik het dus ook niet meer. Iedereen zegt iets anders. Misschien moeten we er maar vanuit gaan dat het wisselen ergens er tussen in begint.

Groetjes Irmgard,
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Onze 2 ruinen van 4 jaar oud hebben volgens mij echt lange tanden maar de scheerder zei vorig jaar dat het wel mee viel en dat hij het niet nodig vond er iets aan te doen. Hoe zie je of de tanden te lang zijn? Ze hebben (nog) geen problemen met eten en ik zorg er voor dat ze altijd berken- of wilgentakken in de wei hebben dus ze kunnen volop knagen. Maar als je hun bekkie ziet vind ik die tanden toch wel erg groot!
Antwoord
(25-04-2010, 07:11 PM)Bamby Alpaca Farm schreef: Hallo Anita,

Nu hoor ik vandaag van iemand dat alpaca's hun tanden beginnen te wisselen als ze tussen de 6 en 9 maanden oud zijn. Dat is wel erg veel verschil.
Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

Het wisselen van de snijtanden kan verschillend zijn bij de alpaca's. Maar globaal kan je als volgt de onderstaande gegevens aanhouden:

middelste 2 snijtanden op 2,5 jaar
tussenliggende 2 snijtanden op 3-3,5 jaar
hoek snijtanden tussen 4 en 6 jaar
canines (vechtkiezen) verschijnen op 2 tot 6 jaar.

Dus afhankelijk van het soort tanden wordt er gewisseld tussen 2 en 6 jaar.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties.
Het is heel toevallig.... momenteel zijn de dieren hun tanden aan het wisselen. De eerste wisseling is bij ons dan nu op 2,5 jaar.
Van elk heb ik 1 tand gevonden. Een mooi iets !
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)