Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
berserker syndroom
Hallo allemaal,
kan iemand mij vertellen wat het berserker syndroom is?
Begrijp ik het goed als ik denk dat het met het groot brengen van de veulentjes te maken heeft?
Zo ja, is dit gedrag dan nog om te buigen?

Ook heb ik nog één vraag over de bewolling van de alpaca.
Moet een alpaca elk jaar geschoren worden?
Ik heb een merrie die vorig jaar heel laat geschoren is en nu dus nog niet veel wol heeft, moet ik haar nu gewoon dit voorjaar laten scheren zodat ze volgend jaar goed in de wol zit?

Groetjes Agnes.
Antwoord
Het Berserk Male Syndrome (BMS) is een gedragsstoornis dat vooral bij hengsten voorkomt. Dat neemt niet weg dat ook sommige merries dit gedrag kunnen vertonen. BMS wordt veroorzaakt doordat je "te close" wordt met de dieren. Wanneer je b.v. een veulen met de fles moet groot brengen dan kan het veulen jou als lid van de kudde (of zelfs als 'moeder') gaan zien. Wanneer zo'n veulen uiteindelijk een volwassen hengst is geworden kan hij de neiging krijgen om jou te gaan dekken, of als je een man bent misschien wel wilt uitschakelen omdat je een concurrent bent. Dit kan bij een hengst van 80 kg best gevaarlijk worden! Daarom is het van belang om niet te close te worden met de dieren met name in de eerste 3 maanden wanneer de 'inprinting' plaats vindt. Tijdens het geven van de fles kan je beter niet tegen het veulen gaan praten. Een heel goed voorbeeld is het vehaal over Bokito, de gorilla in dierenpark Blijdorp die destijds is uitgebroken. Lees de overeenkomsten maar eens op deze pagina. Vaak is dit gedrag onomkeerbaar.

Voor het scheren zou ik aanraden dit elk jaar in het voorjaar te doen dan hebben de dieren in de winter weer een dikke vacht. Langer dan een jaar laten zitten is niet aan te raden ivm hygiëne en hittestress tijdens de zomer.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
De beste preventie van Berserk Male bij flessenhengsten (een must!) is castreren VOOR de puberteit. Anders blijkt het inderdaad vaak onomkeerbaar te zijn.

Mvg,

Thijs
Antwoord
Wij hebben er ooit 1 gekocht (allereerste hengstje). Was zo leuk, lekker mak! Paar maanden later (2003) sprong hij echt in mijn nek. Tsja, dan is 80 kg inderdaad echt veel. Ja, je kan lachen... Maar ik liep gewoon door de wei, na het voeren en sprong boven op mij (onverwacht van achteren, ha, ha...). Je schrikt je kapot. Nu weeg ikzelf zo'n 100 kg, dus kan wel wat hebben, maar moet er niet aan denken dat het bij 1 van onze kinderen of bij Marieke (mijn wederhelft was gebeurd).
Deze hengst is ook direct gecastreerd. Dat doen wij overigens onder lokale verdoving (vaak direct na scheren).
Maar hij blijft dit irritante gedrag houden. Niet verkoopbaar. Staat nu bij hengsten en wordt gebruikt als bloedplasmadonor. Maar eigenlijk zorgt hij voor onrust en zou je hem bijna in moeten laten slapen.
Vorig jaar hadden we een merrie weggebracht voor dekking. Deze werd voortijdig ernstig ziek opgehaald (restitente coccidiose-infectie). De merrie ging dood, maar het hengstje werd met de fles grootgebracht. Gecastreerd. Redelijk vroeg. Maar heeft nu nog neiging van BMS. De dieren zijn gewoon te gefixeerd op mensen.

Groeten, Leo
Antwoord
Hoe is dat BMS-syndroom te matchen met het gebruik van alpaca's voor therapie? Wij hebben een alpaca die "mislukt" is voor therapie en dat beestje is veel gestresster als ons eerste, jong aangeschafte ruintje.
Antwoord
(12-02-2010, 11:04 PM)Thijs Flahou schreef: De beste preventie van Berserk Male bij flessenhengsten (een must!) is castreren VOOR de puberteit. Anders blijkt het inderdaad vaak onomkeerbaar te zijn.

Mvg,

Thijs

Maar rond welke leeftijd is dit dan precies? Hoeveel maanden o.i.d?
Note: De alpaca's waar ik het over heb zijn niet mijn alpaca's. Ik help de boer wat met de verzorging maar heb verder geen inspraak op wat er met de dieren gebeurt.
Antwoord
    Wij doen dat rond 1 1/2 jaar! Anders vaak te weinig ontwikkeling. Zijn pas op latere leeftijd in pubertijd.
Antwoord
hallo allemaal,
Wij hebben een hengst met de fles grootgebracht omdat zijn moeder dood was gegaan. het hengstje was 1 maand oud toen hij bij ons kwam.
We hebben hem bij onze eigen ruin laten lopen en hem bewust niet aangehaald hem alleen de fles gegeven. Het hengstje laten castreren op ongeveer 1jarige leeftijd, hij is nu tweeenhalf jaar oud en tot nu toe een fijne alpaca en gelukkig zonder problemen.
De 2 ruinen zijn echte maatjes en dat is leuk om te zien.

groetjes Marianne
Antwoord
..... en kun je er heerlijk van genieten! Goed gedaan dus!
Ik kan me het wel voorstellen om zo'n jong beestje enorm aan te halen, maar je komt er uiteindelijk mee op de koffie!

Margreet
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)