Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foute ligging cria in baarmoeder?
Onze lichtbruine Alpaca lijkt aan bevallen toe te zijn. Ze heeft duidelijk uiers en een erg dikke buik, flanken vallen iets in.
Nu verschijnt er zo nu en dan een bult in de buurt van de anus, soms iets links er van, soms iets rechts. Bult lijkt op het pootje van de cria. Bult is zo'n 3 á 4 cm en verdwijnt later weer spontaan.
Cria is goed beweeglijk.

Nu moet de cria volgens mij met zijn koppie voor aan liggen en dan zou ik toch die pootjes niet zien uitsteken?
Ligt de cria dan verkeerd? Kan die nog veranderen van ligging?

Op voorhand al een dierenarts inschakelen of even afwachten tot de bevalling in zet, dat is het dilemma..
Antwoord
Hoi Joa,

Het kan inderdaad zo zijn dat je een bult boven de anus ziet, dan is de cria nog niet ingedaald. Dit is heel gewoon. Ook als de flanken zijn ingezakt kan het nog een aantal dagen / weken duren voordat het komt.

Als het komt dan meestal met het hoofdje eerst en komen vrijwel gelijk de pootjes er ook uit steken. Mochten de pootjes er helemaal uitsteken en nog geen hoofdje dan zal ik zeker gaan voelen waar het hoofdje blijft, de nek kan ook naar achteren gevouwen zijn. Dan ligt het verkeerd en moet je het goed leggen.

Op dit moment zie je zeker nog niets uitsteken toch?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Nee, gelukkig steekt er verder nog niets uit.. Maakte me wel wat zorgen omdat ik dacht dat het verkeerd lag. We hebben de 2 dames zwanger gekocht en vorige week kreeg de 3e waarvan we dus dachten te weten dat ze niet zwanger was een "miskraam". We weten ook totaal niet hoe ver ze zijn in hun dracht maar ik kon nergens iets vinden over de bulten. Ben wel opgegroeid op de boerderij maar nog nooit gezien bij koeien, geiten en schapen..

Moederdier oogt goed fit, humt iets meer als anders, gaat iets vaker liggen en ligt minder vaak in de kamelenligging maar wat vaker op haar rechterzij.

Dank voor de reactie, we blijven de zaak goed in de gaten houden.
Antwoord
Vanochtend om 11.15 uur is ze bevallen van een gezonde cria, bevalling ging probleemloos en een half uur na de geboorte stond de cria ietwat wankel op haar beentjes..
Antwoord
Gefeliciteerd met het kleintje
Antwoord
Gefeliciteerd! Bij ons kunnen ze wel weken met zo'n toeter lopen. Pas als ze vaak gasn staan en liggen en veel naar de poepplaats gaan, dan komt het eraan. Mooi dat de bevalling zonder problemen is verlopen.
Antwoord
(27-05-2015, 12:55 PM)Joa schreef: Vanochtend om 11.15 uur is ze bevallen van een gezonde cria, bevalling ging probleemloos en een half uur na de geboorte stond de cria ietwat wankel op haar beentjes..

Gefeliciteerd
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)