Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
eenkleurig of meerkleurig?
Als ik wil starten met een farm, met de bedoeling om een goede kwalitiet wol te verkrijgen, maakt het dan uit of ik eenkleurige of meerkleurige alpaca's heb?

Groetjes,
Ancilla
Antwoord
Meerkleurige wol kan ook van hele goede kwaliteit zijn.

Het voordeel van een eenkleurige alpaca is wel dat je een kleur wol hebt, en dit is makkelijker te verwerken als je hier iets mee zou willen doen (bv kleding van wilt maken). Als de alpaca meerdere kleuren wol heeft zou je dit eerst nog eens moeten scheiden op kleur als je het verder wilt verwerken.

Belangrijker dan de kleur is de kwaliteit (en dichtheid) van de wol. Als je wat meer wilt weten over alpacawol in het algemeen kan ik deze pagina op Alpaca Hof zeer aanraden: http://alpacahof.nl/alpacawol.html
Antwoord
Ik zou kiezen voor éénkleurig. Kwaliteit is heel lastig te beoordelen. In april / mei organiseren wij een workshop voor wolbeoordeling (twee engelse fokkers geven uitleg) en daarnaast komt er iemand die laat zien wat je met alpacawol kan (vilten bv). Ook is er verwerkte wol te koop en kunt u uw wol inschrijven voor verzameling van aankomend jaar.
Voor dekbeddenvulling heb je niet de beste kwaliteit wol nodig. Verder maakt de kleur dan ook niet uit... Het is een beetje wat je wilt gaan doen (verwerking) met de wol.
Groetjes, Leo
Antwoord
Het is in de Benelux toch wel algemeen aanvaard dat fokkers van kwaliteitsdieren liever geen bont fokken. Dit is ten eerste belangrijk met het oog op wolproductie/-verwerking, maar een tweede belangrijke factor vindt ik persoonlijk het genetische aspect van de bontfactor.

De bontfactor verhoogt namelijk het risico op dieren met blauwe ogen. Het fokken van bont met bont, bont met wit en bont met grijs zijn daarom risicocombinaties. Niemand wil natuurlijk dieren met blauwe ogen...

Groeten,

Thijs Flahou
Antwoord
Waarom géén blauwe ogen?
Is dat omdat de dieren dan doof kunnen zijn?

Vr Groet Agnes.
Antwoord
Inderdaad Agnes, witte dieren met blauwe ogen hebben een behoorlijke kans om doof te zijn.

Groeten,

Thijs
Antwoord
Blauwe ogen.
Zie: http://dierenarts-en-alpaca.blogspot.com...lpaca.html
Antwoord
(02-03-2010, 01:00 AM)Thijs Flahou schreef: Inderdaad Agnes, witte dieren met blauwe ogen hebben een behoorlijke kans om doof te zijn.
Groeten,
Thijs

Ik fok Australian shepherds (honden), en bij dit ras komen vaak blauwe ogen voor.
Een merle x merle combinatie wordt sterk afgeraden, maar toch wordt het soms gedaan. De kans is heel groot dat je honden krijgt die overwegend wit zijn, en vooral als de oren wit zijn, kunnen ze doof zijn.
Doofheid in combinatie met blauwe ogen is mij niet bekend, wel dus als de oren wit zijn. Zo ook bij Dalmatiers, waarbij de oren ook gekleurd moeten zijn, ivm doofheid.
Blauwe ogen komen ook bij de solids (hoofdkleur zwart of bruin,zonder vlekken,een niet merle dus) voor.
Ik heb al een aantal puppies gefokt die blauwe ogen hebben, en geen van hen is doof. (misschien wel selectief doof Big Grin)
Mijn oudste teef heeft de BEAR test gehad, dat was toen nog verplicht, en hoort prima (luisteren is een ander verhaal Confused) ) Ook haar broer, en die heeft 1 half wit oor is niet doof.
Zover bekend is er in NL 1 hond geboren, uit een merle x merle combinatie, die aan 1 kant doof is.
Tot zover mijn bijdrage aan de blauwe ogen en doofheid, bij honden.
Dat dit bij alpaca's anders is ga ik absoluut niet ontkennen, en neem dat aan van de kenners.
Ancilla
http://www.bullaburra.nl
Antwoord
    Ik dacht inderdaad in het verleden dat het ook op dezelfde manier vererfde als merle x merle --> 25% kans op cochleare doofheid. Ik heb zelf ook al twaalf jaar een Australian Shepherd. Marieke is ook dierenarts voor ASCN. Is anders genetisch bepaald...!
Kan je echt niet vergelijken met doofheid van BEW's. Heb ik vroeger ook verkeerd geïnterpreteerd.
-------------
Er zijn praktijkonderzoekingen naar BEW's gedaan. Merendeel is doof, maar redt zich prima in de kudde op basis van visuele en andere stimuli.

Groetjes, Leo van Merwijk
Bata4en - Kliniek voor dieren
Antwoord
Hallo

Wat ik uit deze discusie begrijp is dat je geen bonte X bonte dieren moet kruisen want dan krijg je blauwe ogen en daarmee gepaard gaande doofheid ?
Het beste is dus dat je kleur bij kleur fokt? Is ook veel mooier want er zijn apaca's die op spoken lijken qua tekening.
Is blauwschimmel een kleur opzich?

Groetjes Agnes.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)