Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
chippen/verzekering
Hoi,
wij hebben enkele alpaca's lopen thuis en vraag mij af of het interessant is om de dieren te laten chippen? En zo ja, hoe dat in z'n werk gaat en wat je dan moet doen bij verkoop van de dieren?

Ook zou ik graag meer te weten komen over het verzekeren van de dieren tegen sterfte? Is dit te betalen?! Nu zijn ze verzekert tegen diefstal en dat valt mee van prijs.

Groetjes,
Antwoord
De alpaca's bij ons zijn gechipt. Kost een paar tientjes meen ik... Dierenarts heeft dit bij ons gedaan. Het lastige met het chippen van alpaca's is dat je ze in de spieren moet chippen, ipv onder de huid zoals ze bij honden en katten doen. Verder ben ik niet echt op de hoogte over hoe dit gaat - hou ik me niet zo mee bezig.

Verzekering durf ik zo niet te zeggen. Carpe Diem geeft aan dat het mee te verzekeren is als je een agrarisch bedrijf runt, en noemt ook een engelse verzekeraar.
Antwoord
Wat de verzekering betreft zijn er in Nederland niet veel aanbieders voor een goede verzekering speciaal voor alpaca's. Ik had 1 adres gekregen, als ik het vind zal ik het alsnog plaatsen. Op ons agrarisch bedrijf was het ook niet mee te verzekeren bij onze verzekeringsmaatschappij. Dat wil zeggen alleen voor diefstal en brand was er iets te regelen.
In Engeland zijn er verzekerings maatschappijen die sterfte e.d. ook meeverzekeren. B.v. Armitage Livestock Insurance Agency LTD.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(11-02-2010, 07:55 PM)beheerder schreef: Ik had 1 adres gekregen, als ik het vind zal ik het alsnog plaatsen.

Ik heb het inmiddels terug gevonden:

H. Jansen Groep
Groenloseweg 36
Postbus84
7100 AB Winterswijk
tel. 0543-551500

Voor dier- en veeverzekeringen: volg deze link

Deze verzekeraar schijnt ongeveer dezelfde verzekeringen voor alpaca's aan te bieden als de engelse maatschappijen.
Zelf hebben we geen ervaring met hun maar zij zijn te benaderen voor meer informatie.
Antwoord
Alvast bedankt voor de nuttige informatie!!
Antwoord
Wij hebben ze verzekerd tegen diefstal, etc bij Reaal. Deze wilden ze niet verzekeren tegen de dood. Is ook duur. In Engeland zo'n 6 - 8 % per jaar van het verzekerde bedrag. Helaas dit jaar al twee importdieren dood. Hmmm.... Was het verzekeren waard geweest. Chippen doen we zelf (mag ook zelf). Misschien dat we volgend jaar een korte gezondheidscursus voor alpacahouders organiseren, waarbij we jullie leren chippen. Moeilijk is inderdaad dat je in spier / huid bij alpacas chipt. --> geeft heel regelmatig behoorlijke bloedingen. Chipkosten gaan aanzienlijk omlaag als je het zelf uitvoert (kan interessant zijn bij meerdere dieren).
Genoemde engelse maatschappij is zeer geschikt. Adverteren vaak in blad Alpacaworld en het blad van de BAS (Britisch Alpaca Magazine). Je schrijft wel ongeveer tot 0 euro restwaarde af binnen 10 jaar leeftijd. Dus het verzekerde bedrag wordt ook jaarlijks minder. Zeker bij importen is het aan te raden de dieren voor een jaar te verzekeren (stress / transport) i.v.m. overlijden.

Hopenlijk heeft het de vraag enigszins beantwoord.
Groeten, Leo
Antwoord
Er is nog een Engels bedrijf met een contact persoon in België dat verzekeringen voor alpaca's heeft. De premie komt op het moment van schrijven neer op ongeveer 4,75% van het te verzekeren bedrag. Dan is o.a. ook natuurlijke dood verzekerd. Bekijk maar eens onderstaande link.

Crowelivestock

Wisten jullie dat het transporteren van alpaca's apart verzekerd dient te worden? Je moet dan aangeven hoe vaak je met de alpaca's op pad gaat (naar b.v. shows of naar een dekhengst) en wat de gemiddelde waarde per rit is.

Gert
Antwoord
Ik zou zeker de Alpaca's laten chippen.
Waarom risico lopen als chippen slechts een paar tientjes kost?
Ik heb op deze site veel info gevonden over het chippen van dieren: http://www.huisdierchippen.nl
Misschien staan er voor jou wat bruikbare info op om te kijken of je de alpaca's wil laten chippen
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)