Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hengst(en)
Oké, ik snap je bedoeling, ik hou het spul goed in de gaten.
Ik merk nog niks van toenadering van de hengst of van onrust bij de merrie.
Merk ik dat wel, dan gaan ze apart.

Groetjes Agnes.
Antwoord
Ik zou direct de hengst uit de wei bij merrie halen. Ook al is hij misschien niet ervaren.
Groet, Leo

(01-03-2010, 08:44 PM)Agnes schreef: Ik heb een hengst en een drachtige merie bij elkaar lopen.
De hengst is hier nu zo'n 2 weken en maakt zo te zien geen aanstalte de merrie te dekken, kan ik ze nu nog rustig bij elkaar laten lopen en pas ingrijpen als hij actief gaat worden?
Als de merrie haar veulen gaat krijgen dan gaan ze sowieso apart.

Nog een vraag: de merrie die heb ik in september gedekt gekocht, ik heb gevraagt naar de bevallingsdatum deze was in mei werd mij gezegt.
Toen ik er later op terug kwam werd mij verteld dat het half/eind augustus geboren moet worden.
Hoe ziet een merrie eruit als ze bijna uitgerekend is, is deze erg dik?
Vandaag heb ik haar goed geopserveerd en de baby zien bewegen en dan met name bij de flanken.
Kan ik het überhaupt ergens aan zien?

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hallo allemaal

Wij zijn sinds vorig jaar begonnen met het houden van alpaca's en hebben een hengst ( die apart loopt) en een zwangere merrie.
We hebben wat leuke weitjes gemaakt en voor de merrie een schuilstal en voor de hengst een schuilstal, dit omdat wij gelezen hebben dat ze dit nodig hebben en wij vinden dit ook prettig voor de dieren.
Nu het PROBLEEM: wij hebben bezoek gehad van de gemeente dat wij waarschijnlijk de stallen niet in de wei mogen plaatsen.
Wij gaan dit niet accepteren want wij willen dat de dieren kunnen schuilen met slecht weer, is er iemand die dit ook heeft mee gemaakt, die weet welke wegen wij kunnen bewandelen om deze schuilstallen te kunnen laten staan?

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hallo Agnes,

De gemeente moet duidelijk aangeven waarom het niet zou mogen. Gaat het om een totaal aantal m2 dat van dat perceel maar bebouwd mag worden ? (als voorbeeld: tot 40m2 aan bouwwerken mag vergunningsvrij geplaatst worden).
Of is de reden de bestemming van de grond. Het kan zijn dat in de bestemmingsplanvoorschriften staat dat op dat stuk grond met die bestemming niet gebouwd mag worden.
Voordat je richting de gemeente kan reageren zullen zij de reden van hun bezoek en hun bevindingen schriftelijk moeten aangeven.
Groetjes, Anita
Antwoord
Hoi Anita

Bedankt voor je reactie, wij zijn zoveel mogelijk info. aan het verzamelen om straks zo goed mogelijk voor de dag te komen wat de gemeente betreft.
Wij hebben nog niets op papier gekregen, wat wel staat te gebeuren is dat er gemeten gaat worden tot hoever er gebouwd mag worden op onze grond.
Zijn wij het hier niet mee eens dan kunnen wij denk ik een ontheffing aanvragen??
Ook ben ik van plan de mensen die aangrenzen aan onze grond te vragen wat zij vinden van onze dieren en de schuilhokken.
Wij krijgen vaak te horen dat die mensen het zo leuk vinden het uitkijken op zulke dieren.
Alleen is er 1 persoon die een klacht heeft ingediend aangaande de hokken ( hebben wij van de gemeente vernomen).
Al met al een vervelende situatie, die hopelijk in ons voordeel zal uitpakken!!
Mocht je nog meer tips voor ons hebben dan hoor ik dat graag van je/jullie.

Groetjes Agnes.
Antwoord
Dag Agnes,
Zuid-Holland is groot, maar vanwege ervaring/contacten zou ik misschien een en ander voor je kunnen navragen. Om welke gemeente of deelgemeente gaat het ?
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Hoi Anita

Wij wonen in Zuidland ( gemeente Bernisse), als jij voor mij navraag zou willen doen ben ik je zeer dankbaar!!!

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hallo Agnes,
Het beste is om nu de brief van de gemeente af te wachten.
De gemeente Bernisse is mij niet bekend mbt hun bestemmingsplannen en gemeentelijke bouwverordening, maar in principe komt het bij elke gemeente er op neer dat er 3 soorten bouwwerken zijn. Bouwvergunningvrij zijn o.a. bijgebouwen aan de achterkant van de woning. Een bijgebouw (berging) is meestal licht-bouwvergunningplichtig en overige bouwwerken zijn bouwvergunningplichtig. Op de site van de gemeente Bernisse kan je via de link "naar loket bouwvergunningen online" eea aan info bekijken.
Van groot belang is wel de bestemming van de grond waarop de schuilstallen bij jullie staan. Dat kan van alles zijn. Agrarisch, Tuin, Erf e.d. Eigenlijk geeft die bestemming al aan of er iets dan wel niets op die grond gebouwd mag worden. Bij twijfel zijn de bestemmingsplan voorschriften bij de gemeente in te zien.
Ik hoop je een beetje verder geholpen te hebben.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Ik lees hier dat de meesten de hengsten weg halen bij de merrie's !!
Nou wij doen dat eigenlijk nooit!! zeldzaam
In de natuur kunnen ze ze ook niet weg doen? toch?

Wij hebben eigenlijk nagenoeg nooit geen problemen en we hebben harstikke makkelijke hengsten , te weten 4 stuks, die laten we er altijd bij, ook als de veulentjes worden geboren, wij letten wel altijd goed op, wij zien ook wel eens tegen de tijd dat een merrie moet veulenen dat de hengst erop wil, dan plaatsen we die even weg tot de merrie een veulen heeft en dan mag ie weer terug.

Aan de veulentjes doen ze ook nooit,[ nooit mag je dus niet zeggen]niks.
Pas de eerste keer mee gemaakt in 25 jaar!! dat een hengst het had voorzien op een klein hengstje van 7 maanden, ja de mensen vinden elkaar ook niet altijd even leuk!! Mag het voor een keertje?

Wij hebben al 25 jaar guanaco's lama's en alpaca's gehad en werkelijk nooit geen problemen met onze hengsten gehad.
Het lijkt mij eerder dat als je een makkelijke hengst hebt, hem gefrustreerd doet laten raken om 'm weg te plaatsen.

Ook is het het beste voor diegene die maar weinig alpaca's hebben en het als hobby hebben , om de hengst erbij te laten als indicator voor of je merrie wel dragend is /blijft!
Zo'n merrie kan ooit verwerpen om wat voor reden dan ook, en je ziet bij lange na niet altijd dat dat gebeurt is, de kraaien en eksters in dit land zijn snel.
Zet je de hengst weg, zit je mischien lange tijd te wachten op een veulentje , en kom je er achter dat ze niet meer dragend is.

Dit uit onze eigen ervaring, dus zo zie je maar dat iedereen het anders doet.
Je moet eigenlijk zelf een beetje beoordelen hoe jouw eigen dieren zijn , en hoe jouw eigen dieren zich het prettigst voelen, en al daar naar gelang zou ik handelen.

Heb je nou een echte lastige hengst, dan zou ik die weg doen want dat is voor de merrie's en de sfeer en de rust in de groep/ koppel /trio ook veel aangenamer.

veel plezier ervan verder.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)