Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hengst(en)
Hoe houden jullie de hengst(en)
één bij de merrie's of de hengst apart , en wat houden jullie dan bij de hengst voor gezelschap?
Antwoord
Vanmiddag net een nieuw blogje geplaatst op Alpaca Oord over wat te doen met hengsten (en wat wij er mee doen) bij kleine fokkerijen/houderijen: http://www.alpacaoord.nl/weblog.html - misschien vind je dat leuk om te lezen.

Op dit moment zit bij ons alles bij elkaar gezien. Wij hebben op dit moment 2 hengstjes (beide gecastreerd), twee merries (moeder en dochter) en nog een jong hengstje. Hier hebben wij weinig problemen mee. Omdat de hengstjes gecastreerd zijn is er vrijwel geen agressie naar elkaar toe en ze hebben ook voldoende de ruimte.

Wat wij vaak doen is de wei in twee gedeeltes splitsen op het moment dat de mannetjes actief worden (bv na een dekking). De hengstjes gaan dan samen en moeders met dochter en het jonkie in het andere gedeelte. De scheiding is een simpel gespannen gaas waardoor ze nog wel contact met elkaar hebben.

Omdat wij niet fokken met onze eigen hengsten is het waarschijnlijk wat makkelijker als bij andere 'zelf voorzienende' fokkerijen.
Antwoord
Wij herkennen het probleem, en hebben wat meer kleinere weilanden zodat we gemakkelijk een scheiding kunnen aanbrengen. Wij hebben een aantal werkende hengsten, een aantal jonge (potentiele) hengsten en een aantal te castreren of gecastreerde hengsten.... Wij proberen steeds rond de 18e maand te castreren omdat de homoonontwikkeling invloed heeft op de groei.
Aangezien de werkende hengsten aardig opdringerig kunnen worden, en alles wat te zwak is bestijgen hebben wij 2 groepen hengsten: De jonge en gecastreerde hengsten in een groep, en de oudere (>14 maanden) en werkende hengsten in een andere. Aangezien de gecastreerde hengsten niet meer als hengst ruiken worden deze soms het slachtoffer van een gedreven werkende hengst....
Een gecastreede hengst kan nog steeds penetreren en dat is niet gewenst. Zwangere sterke merries spugen hen wel weg, maar soms gebeurt dit niet met niet zwangere en jonge merries kan dit tot interne schade leiden als het te vaak gebeurt. Neemt niet weg dat sommige gecastreede hengsten deze drang niet hebben en dus wel samen met de merries een weide kunnen delen. Dus als je dat wil proberen de eerste dagen een oogje in het zeil houden!
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Wij hadden twee hengstjes, waarvan 1 nog niet geslachtsrijp. De oude hengst begon ontzettend agressief te doen naar de jongere. Ik weet niet of alpaca's elkaar ook kunnen vermoorden maar hij deed in ieder geval aardig zijn best.
Uiteindelijk willen we de oudere hengst wegdoen en de jongere hengst aanhouden, anders gaat de oude zijn eigen dochters en kleindochters nog dekken...
Maar voorloppig blijft de oude hengst omdat de jonge nog niet geslachtsrijp is. Wij hebben er daarom voor gekozen de jonge hengst tijdelijk ergens anders te plaatsen tot hij zijn 'werk' kan doen en de oudere weg is.

Wij halen de hengst alleen weg bij de merries als de eerste geboortes er aan zitten te komen. Klopt het dat de hengst een gevaar voor het pasgeboren cria kan vormen?
Antwoord
(12-02-2010, 11:06 AM)Esthar schreef: Wij halen de hengst alleen weg bij de merries als de eerste geboortes er aan zitten te komen. Klopt het dat de hengst een gevaar voor het pasgeboren cria kan vormen?

Een hengst kan zelfs een gevaar zijn voor de ongeboren cria!
Een agressieve hengst kan een onderdanige merrie zeker op de grond krijgen om te dekken. Dit kan inwendige schade veroorzaken maar ook de aanwezige vrucht kapot maken. Dat is ook de reden dat wij op ons bedrijf alleen 'handmatige dekkingen' doen. M.a.w. wij laten de hengsten alleen bij de merries wanneer er gedekt moet worden, voor de rest zijn merries en hengsten gescheiden (als ze ouder dan 1 jaar zijn).
Daardoor hebben wij al snel verschillende groepen met alpaca's.
  • merries met veulens en jonge merries ouder dan 1 jaar
  • verspeende merrie- en hengst veulens van 6 maand tot 1 jaar
  • jonge hengsten ouder dan 1 jaar maar nog te jong om bij oudere hengsten te laten lopen
  • oudere hengsten voor dekkingen, zelfs mogelijk in meerdere groepen omdat niet alle hengsten bij elkaar kunnen blijven lopen.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Geen hengsten samen weiden / opstallen met merries nadat ze de leeftijd van 6 maanden hebben bereikt. Jonge hensten tot 1 a 1.5 jaar bij elkaar. Daarna in de groep met oudere hengsten en / of ruinen.
Alleen merrie en hengst bij elkaar brengen om te dekken. Dus ook geen leuk "setje" kopen (merie en hengst). Dit geeft altijd problemen.

Leo
Antwoord
Wij hebben 4 merries (allemaal met jong) en 1 hengst en de jongen worden allemaal verkocht zodra ze oud genoeg zijn (uitzondering daar gelaten als er geen vraag naar is). Hoe zouden we dat gescheiden moeten zetten dan? Want de hengst kunnen we ook moeilijk alleen zetten omdat het zulke kudde dieren zijn...
Note: De alpaca's waar ik het over heb zijn niet mijn alpaca's. Ik help de boer wat met de verzorging maar heb verder geen inspraak op wat er met de dieren gebeurt.
Antwoord
Hoi Estar, het zal een beetje afhangen van de hengst. Sommige hengsten kunnen op zichzelf of moeten soms op ichzelf als ze heel agressief zijn naar andere hengsten of ruinen. Ze kunnen vaak alleen in een aanpalende weide zolang ze maar andere alpaca's zien. Als dat niet het geval is dan toch een vriendje (ruin) erbij? Wij zijn geen voorstander van de hengsten bij de merries te laten zoals Gert ook zegt: indien de hengst voldoende gedreven is kan hij de merries op de grond dwingen en toch dekken en interne schade veroorzaken. Een van onze hengsten is bijvoorbeeld sterk en volhardend genoeg om dit te doen. Ik hoop dat dit helpt in je beslissingen?
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Ik heb een hengst en een drachtige merie bij elkaar lopen.
De hengst is hier nu zo'n 2 weken en maakt zo te zien geen aanstalte de merrie te dekken, kan ik ze nu nog rustig bij elkaar laten lopen en pas ingrijpen als hij actief gaat worden?
Als de merrie haar veulen gaat krijgen dan gaan ze sowieso apart.

Nog een vraag: de merrie die heb ik in september gedekt gekocht, ik heb gevraagt naar de bevallingsdatum deze was in mei werd mij gezegt.
Toen ik er later op terug kwam werd mij verteld dat het half/eind augustus geboren moet worden.
Hoe ziet een merrie eruit als ze bijna uitgerekend is, is deze erg dik?
Vandaag heb ik haar goed geopserveerd en de baby zien bewegen en dan met name bij de flanken.
Kan ik het überhaupt ergens aan zien?

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hoi Agnes,

Misschien wordt de hengst gelijk afgespuugd door de merrie en probeert hij niet eens te dekken. Maar voor de merrie kan zijn aanwezigheid vrij frustrerend zijn waardoor de merrie in de stress kan raken. Stress kan zelfs de oorzaak zijn dat een merrie haar veulen verliest. Dus het is toch echt beter de hengst apart te houden. Wanneer je niet meer dieren hebt  moeten ze elkaar nog wel kunnen zien om toch contact te houden met soortgenoten. Alleen is ook niet goed voor dit kuddedier.

Voor wat betreft de merrie zou ik je willen vragen om een nieuwe discussie aan te maken en je vraag opnieuw te stellen. Anders lopen alle onderwerpen doorelkaar en is er geen overzicht meer. Deze discussie gaan over de huisvesting van hengsten en dus niet over de dracht van merries!

Voor een schematische voorstelling van het gehele forum kan ik je verwijzen naar http://www.forum.alpaca-ranch.nl/showthread.php?tid=68 dan kan je zien wat ik bedoel met een forum of discussie of reactie.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)