Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat kosten alpaca's?
Dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van het dier. Grofweg is er een verschil tussen hobbydieren en dieren met goede fokkwaliteiten.
De prijs van merries voor de hobbymarkt ligt tussen de 2000 en 4000 euro en voor de fokkerij al snel boven de 6000 euro en ver daarboven.
Dekhengsten voor de hobbymarkt kosten tussen de 3000 en 5000 euro en voor de fokkerij 10, 20, 30 duizend of veel meer!
Ruintjes zijn rond de 1000 euro verkrijgbaar.
NB dit zijn geen richtprijzen. Sommige dieren worden veel goedkoper aangeboden, andere veel duurder.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Voor de beginner die weinig waarde hecht aan de kwaliteit van het dier (zonde - doe het dan meteen goed zou ik zeggen!) zijn er al jonge hengstjes van een paar honderd euro te vinden. Merries zijn uiteraard wat duurder - helemaal als ze zich al bewezen hebben (dwz; ze hebben al een gezond jong gekregen) en/of drachtig zijn.

Denk er wel aan dat je naast de kosten voor het dier zelf, ook rekening moet houden met de afrastering, een afdakje/hokje om te kunnen schuilen en het voer natuurlijk ook.
Antwoord
hoezo zonde? niet iedereen wil er mee fokken oid zo krijgen de alpaca s in de lagere prijsklasse ook nog een kans en is het voor iedereen betaalbaar
Antwoord
(06-02-2010, 09:03 PM)brigittebundy schreef: hoezo zonde? niet iedereen wil er mee fokken oid zo krijgen de alpaca s in de lagere prijsklasse ook nog een kans en is het voor iedereen betaalbaar

Ook als je er niet mee wilt fokken, maar bijvoorbeeld wel (als hobby) iets met de wol wil doen is het beter om een, in ieder geval redelijke, kwaliteit te hebben. Als je er echt helemaal niks mee wil gaan doen.. ze alleen maar rond laten lopen.... tjah dat is een keuze natuurlijk.

Slechte kwaliteit fokken om alpaca's voor meer mensen bereikbaar te maken zou voor mij geen goede ontwikkeling zijn... dan krijg je misschien mensen die ze een keer ergens zien, helemaal verkocht zijn, een keer googlen om te zien dat t hele makkelijke dieren zijn die weinig ruimte nodig hebben en ze meteen aanschaffen om ze te laten verwaarlozen. (Worst case scenario - maar niet geheel ondenkbaar, het gebeurt ook met andere dieren)

Als je een (hobby) farm begint zou je dan echt beginnen met slechte kwaliteit (maar ongetwijfeld hele schattige en mooie) alpaca's? Of zou het misschien een goede investering zijn om wat meer geld aan de alpaca's uit te geven en daarmee een (qua kwaliteit wol) betere start te maken?

Ik zeg niet dat wat ik zeg de enige mogelijkheid is - ik geef mijn persoonlijke mening en uiteindelijk moet iedereen zelf weten hoe ze invulling geven aan de liefde voor alpaca's.
Antwoord
nee geen slechte kwaliteit daar heb ik het niet over ik weet ook dat dat veel gebeurd dat mensen een dier te snel aanschaffen omdat ze er leuk uitzien wij hebben zelf een alpaca bij mensen weg die hem verwaarloosd hebben te lange tanden en erg mensenschuw enz deze alpaca zal misschien ook geen goede kwaliteit hebben maar dat maakt ons niet uit en met de wol doen wij toch niks inmiddels is hij weer in goede conditie en halstermak dus ja het loopt bij ons gewoon rond en ind ieder voor zich om hun invulling aan de liefde voor deze maar ook andere dieren te geven als er maar die liefde inzit voor de dieren ongeacht of ze er mee fokken of gewoon voor de hobby
Antwoord
Eigenlijk belachelijk dat er hengstjes zijn die krap 500 euro opbrengen terwijl anderen 50.000 euro kosten...! Want wat doen we met de wol (het eindproduct) in Nederland? Helemaal niets... Ja, wij hebben zelf ook veel geld uitgegeven om kwalitatief goede dieren te kopen. Maar waar liggen de opbrengsten? Niet in de vorm van wol, maar puur in nakomelingen (die ook dan verkocht moeten worden). Hoe ga je die verkopen? Hoe maak je duidelijk dat jou dier kwalitatief hoogwaardig is? Shows? Stamboek? Paspoort? Screening? Welke vereniging of stichting is betrouwbaar?
Blijft leuk... Gelukkig is het voor ons hobby!
En dat blijft het ook.
Leo
Antwoord
Gisteren Snowmass Matrix verkocht voor 675.000$. Maar ja, dat zal in Nederland wel niet gebeuren. Ha, ha...
Is mooie hengst met supervacht. Eerste twee scheerbeurten onder de 14 micron en SD van 2.5. Nu 5de scheerbeurt 16.6. en 3.5 SD. Netjes hoor. Best wel een huis waard!
-----------------
Groetjes, Leo
Antwoord
    Zag net iets moois. Bij CME hebben ze 5 nieuwe Amerikaanse hengsten van beroemde farms aangekocht. Nu verkopen ze Caliph. Deze upcoming hengst won al vele prijzen. Marieke en ik hebben hem gezien destijds, maar was toen echt niet te koop. Dus als je een leuke meevaller hebt gehad...., ha, ha.... Dan is dit een hele leuke investering. Echte prijswinnaar.
Kijk maar eens op http://www.alpaca-uk.co.uk in de rechterbovenhoek of bij Alpaca sales.
Mooi hoor! Waarschijnlijk wel te duur voor Nederlandse markt.
Maar nog altijd minder dan 675.000 dollar.
Antwoord
15000 pond valt mee voor een goede hengst. haha
is ook niet te geloven toch prijzen van 675.000 dollar 99% van de nederlanders kun direct afvoeren
Luister altijd naar je gevoel.
Antwoord
In Nederland, België en Duitsland zijn ook al prijzen tot 80.000 euro (ex BTW) betaald voor hengsten! Zijn gewoon hele goede hengsten. Als je het kan verdelen over 100 dekkingen over een aantal jaren (je hebt bijvoorbeeld zelf 40 a 50 merries), dan is dit gewoon een goede investering (zeker qua genetische vooruitgang).
Ik ben er van overtuigd dat investeren in goede kwaliteit alpaca's ook financieel op termijn zijn vruchten afwerpt.
Je hebt al heeeellle goede drachtige merries vanaf 4500 euro.
Groet, Leo
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)