Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
temperatuur buiten voor veulen
Wij hebben sinds een aantal jaren een hengst tussen onze merrie.s lopen en tot onze verbazing wordt er vorige week een veulentje geboren!
Onze hengst kan het dus toch!! En wij maar jaren denken dat hij het niet kon!
Maar goed dit is dus niet echt de tijd voor jong spul, De merrie staat samen met haar veulen en nog een andere merrie in een binnen stal in het stro en het is daar lekker aangenaam van temperatuur. Iedere dag laat ik ze een aantal keren naar buiten, even de benen strekken en een frisse neus!
Maar mijn vraag is hoe lang kunnen ze eigenlijk naar buiten met zo.n kleintje in deze winterse kou? Ik let natuurlijk erg goed op , of de zon erbij is , en het niet te veel waait of zo, maar misschien kunnen ze beter tegen de kou dan ik denk. Wie heeft er een antwoordt voor mij!!
Veel succes allemaal op dit forum!!

groetjes pienSmile
Antwoord
Hoi Pien,

Alpaca's kunnen best een beetje kou verdragen. Uiteraard zijn jonge veulens (maar ook suri alpaca's) gevoeliger voor de kou. Alpaca's hebben onder koude omstandigheden goed voer nodig waaruit ze energie halen om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. De lengte, dichtheid en type vacht hebben veel invloed op het op peil houden van de lichaamstemperatuur. Jonge veulentjes hebben nog niet zo'n dichte vacht en zullen bij vorst binnen gehouden moeten worden of je kunt ze een jasje aantrekken.
[Afbeelding: jacket-lightweight%20lime.jpg]
Er zijn jasjes verkrijgbaar voor verschillende weersomstandigheden en verschillende leeftijden. Het is verstandig een aantal van dit soort alpacadekjes achter de hand te hebben voor situaties zoals nu bij jullie.
Onderkoeling moet ten alle tijde voorkomen worden.
Verschillende diktes van de jasjes zijn verkrijgbaar omdat te warm ook weer niet goed is. Hierdoor kunnen alpaca's gaan zweten en zelfs een longontsteking oplopen. Zo nu en dan dus even controleren door een hand onder het jasje te steken om te voelen hoe warm het dier is.
Meer informatie hierover kan je hier vinden.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(08-02-2010, 02:50 PM)beheerder schreef: Hoi Pien,

Alpaca's kunnen best een beetje kou verdragen. Uiteraard zijn jonge veulens (maar ook suri alpaca's) gevoeliger voor de kou. Alpaca's hebben onder koude omstandigheden goed voer nodig waaruit ze energie halen om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. De lengte, dichtheid en type vacht hebben veel invloed op het op peil houden van de lichaamstemperatuur. Jonge veulentjes hebben nog niet zo'n dichte vacht en zullen bij vorst binnen gehouden moeten worden of je kunt ze een jasje aantrekken.
[Afbeelding: jacket-lightweight%20lime.jpg]
Er zijn jasjes verkrijgbaar voor verschillende weersomstandigheden en verschillende leeftijden. Het is verstandig een aantal van dit soort alpacadekjes achter de hand te hebben voor situaties zoals nu bij jullie.
Onderkoeling moet ten alle tijde voorkomen worden.
Verschillende diktes van de jasjes zijn verkrijgbaar omdat te warm ook weer niet goed is. Hierdoor kunnen alpaca's gaan zweten en zelfs een longontsteking oplopen. Zo nu en dan dus even controleren door een hand onder het jasje te steken om te voelen hoe warm het dier is.
Meer informatie hierover kan je hier vinden.

Hallo bedankt voor de reactie, daar heb ik dus niet aan gedacht aan een jasje, zal eens kijken waar ik ze krijgen kan! Bedankt!!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)