Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kwab onder de kin
Hoi,

Wij hebben 2 alpaca's, hengsten. Eén van onze dieren heeft een soort kleine kwab onder zijn kin sinds een aantal dagen. Hij eet wel.
Beiden zijn ze 2 weken geleden ingeent door onze dierenarts voor de jaarlijkse vaccinatie. Een worminfectie lijkt dus niet waarschijnlijk, ook de ontlasting ziet er normaal uit.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag!

Groetjes, Saskia Tieken
Antwoord
Hoi Saskia,

hoe voelt de kwab: warm, hard, pijnlijk voor het dier? Indien de kwab indrukbaar is en niet onmiddellijk zijn vorm terug aanneemt, dan is het mogelijks oedeem.

Oedeem zien we vaak bij een eiwittekort in het bloed (door verlies nieren, verlies darm, of gebrekkige aanmaak lever). Een darmprobleem is het meest voorkomende bij alpaca's, en dan denken we meestal aan worminfecties en/of coccidiose.

Indien je denkt dat het oedeem is, neem dan best een meststaal en een bloedstaal, waarbij zeker gelet wordt op het eiwitgehalte.

Veronderstel nooit dat een dier dat recent behandeld is, ook werkelijk vrij is van darmparasieten. Dit blijkt vaak tegen te vallen.

Groeten,

Dierenarts Thijs Flahou
http://www.alpa-vet.be
Antwoord
Beste Thijs,

Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie. Fijn! Iemand met veel verstand van alpaca's!
Het is geen oedeem denk ik (gelukkig). Goed om te weten dat een behandeld dier niet vrij hoeft te zijn van darmparasieten.
Ik ben er verder mee aan de slag gegaan.

Nogmaals bedankt.

Groeten, Saskia Tieken
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)