Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voordrooghooi
Is er iemand die veel voert met voordrooghooi? ( ik bedoel geen kuilgras), ik vind ons hooi van redelijke kwaliteit, de alpacas later het ruwere deel ervan liggen ( en dat is nogal veel). Aangezien we niet veel gras hebben denk ik voor herft en winter aan voordroog.
Iemand een idee van hoeveel te voeren per ( drachtig) dier?
Alpaca Reckheim
Antwoord
Bedoel je met voordroog hooi gras dat machinaal is gedroogd? Zoiets als compact gras van Hartog? Dat zullen ze zeker lekker vinden. Bij ons laten ze vaak ook de dikkere stugge stengels liggen, maar als je wat langer wacht met nieuw hooi brengen eten ze het toch op. Vaak ik de eerste snede wat groffer dan een tweede snede. In een tweede snede zit vaak ook wat meer voedingsstoffen. Hooi moet altijd voorradig zijn, als je merkt dat de dieren van voordroog hooi te dik worden zet je ze gewoon op rantsoen.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Voordroog is hooi dat slechts 4 dagn gedroogd is en dus nog en beetje vochtig is. Als je niet goed oplet en je laat het te lang liggen, kan het schimmelen heb ik begrepen ( dus uit elkaar trekken en laten drogen) Is dit hetzelfde als compactgras??
Heb 1 merrie die aan de magere kant is, daarnaast lijkt dit produkt me wel wat voor de winter en omdat ons huidige hooi niet zo geweldig is.

quote='Gert' pid='1477' dateline='1410047586']
Bedoel je met voordroog hooi gras dat machinaal is gedroogd? Zoiets als compact gras van Hartog? Dat zullen ze zeker lekker vinden. Bij ons laten ze vaak ook de dikkere stugge stengels liggen, maar als je wat langer wacht met nieuw hooi brengen eten ze het toch op. Vaak ik de eerste snede wat groffer dan een tweede snede. In een tweede snede zit vaak ook wat meer voedingsstoffen. Hooi moet altijd voorradig zijn, als je merkt dat de dieren van voordroog hooi te dik worden zet je ze gewoon op rantsoen.
[/quote]
Alpaca Reckheim
Antwoord
Afhankelijk van het weer kan 4 dagen genoeg zijn om mooi droog hooi te krijgen. Wanneer het niet droog genoeg is gaat het inderdaad schimmelen en kan je alles weg gooien. Tenzij je het gaat verpakken in plastic, dan praat je dus toch over een soort van kuilvoer. In een plastic baal treedt fermentatie op, een proces dat eigenlijk in de magen van een alpaca dient plaats te vinden. Daarom ben ik geen voorstander van kuilvoer. Je kunt hooi dat net niet droog genoeg is verpakken in plastic. Als het minimaal 80% droge stof bevat is het prima te voeren aan alpaca's. Let er wel op dat een baal binnen 1 week opgevoerd dient te zijn om schimmel vorming te voorkomen. Bij slechts een paar alpaca's in je kudde kan je ook kleine pakjes laten sealen.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Ooit in het begin dat we alpaca's hadden hebben we voordroog geprobeerd. Dat was geen succes, want het was niet echt populair, en zo kapot. Daarna zijn we meteen over gegaan op Gevriesdroogd gras (dat compactgras van Hortog wat Gert noemt). Geweldig spul en zeer populair. Gaat niet kapot en de alpaca's zijn er dol op. Ik krijg ze hiermee erg goed de winter door.
Antwoord
(22-09-2014, 06:44 PM)anniekvandijk schreef: Ooit in het begin dat we alpaca's hadden hebben we voordroog geprobeerd. Dat was geen succes, want het was niet echt populair, en zo kapot. Daarna zijn we meteen over gegaan op Gevriesdroogd gras (dat compactgras van Hortog wat Gert noemt). Geweldig spul en zeer populair. Gaat niet kapot en de alpaca's zijn er dol op. Ik krijg ze hiermee erg goed de winter door.

Hallo Anniek,
Geef jij compact gras onbeperkt? Ik ga dit komende week uitproberen.
Ik zie idd dat het redelijk prijzig is, doe je er langer mee, of eten ze allemaal hun buikjes zo vol mogelijk?
Is het zo fijn dat het beter niet in een ruif kan?

Heb nu sowieso nog voldoende gras staan voor zo'n 2 maanden denk ik, is het dan niet nodig bij te voeren?
Alpaca Reckheim
Antwoord
(24-09-2014, 10:43 AM)Rennie25 schreef: Hallo Anniek,
Geef jij compact gras onbeperkt? Ik ga dit komende week uitproberen.
Ik zie idd dat het redelijk prijzig is, doe je er langer mee, of eten ze allemaal hun buikjes zo vol mogelijk?
Is het zo fijn dat het beter niet in een ruif kan?

Heb nu sowieso nog voldoende gras staan voor zo'n 2 maanden denk ik, is het dan niet nodig bij te voeren?

We geven zoveel als we denken dat nodig is. Sommige dieren krijgen het onbeperkt en andere op rantsoen. We controleren hun bodyscore en bepalen zo of ze wel of niet onbeperkt krijgen. Ze krijgen het wel allemaal in de wintermaanden als er geen gras staat. En ja, ze eten het tot ze niet meer kunnen, want ze zijn er dol op.

Het valt door de ruif heen, zo fijn is het. Wij doen het in metselbakken.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)