Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuweling in alpaca wereld
hallo wij wonen in het zuiden van het land en hebben daar vorig jaar een oude carreboerderij gekocht de woning is bijna klaar en begin vlgd jaar is de wei aan de beurt (11000 m2) we zijn ons in de alpaca
aan het verdiepen met als doel een kleine farm starten ik heb al heel veel gehad aan de site ben alleen maar enthousiaster gewordenHeart heb natuurlijk wel wat vragen bv is er een vergunning nodig vd gemeente en waar laat je de mest of wordt dit opgehaald waar gaat de wol naartoe aan wie verkoop je dat kun jezelf leren scheren of is het verstandiger om iemand dit te laten doen
jullie zien het ik weet nog zooo weinig maar door dit forum en de site hoop ik antwoorden te krijgen
ons doel is het fokken van alpaca's voor de wol en zuiver ras we willen het als hobby gaan uitvoeren vrnl als dagbesteding voor mijn gehandicapte man (45 jaar)die al 10 jaar thuis(lees binnen) zit
o ja met hoeveel alpaca's kun je van de opbrengst vd wol de alpaca's onderhouden?
nou het is een heel verhaal geworden haha tot ziens bij een vlgd gesprek of wie weet een show of cursus
Antwoord
Hoi Ivonne,

Welkom op dit forum, mag je er veel van leren!
Vergunningen zijn in principe niet nodig voor het hobbymatig houden van dieren, maar kan per gemeente verschillen. Navraag doen bij je eigen gemeent lijkt me niet onverstandig.
Zelf hebben we een akkerbouwbedrijf waar onze mest naar toe gaat, wat anderen ermee doen weet ik zo niet. Maar als je een groentetuin hebt is het ook ideaal om te gebruiken.
Het scheren van alpaca's kan je inderdaad leren, zo organiseren wij 4 mei weer een workshop scheren, opgave is nog mogelijk op deze pagina. Onze Australische partner Chris Williams trekt ook rond binnen Europa om te scheren, dus dat is ook een mogelijkheid.
Citaat:hoeveel alpaca's kun je van de opbrengst vd wol de alpaca's onderhouden?
Door verkoop van de wol is een gedeelte van de alpaca te onderhouden. Naar gelang je een verwerking op de wol toepast is het mogelijk hier iets meer aan te verdienen.

Veel succes met het verder onderzoeken naar de mogelijkheid om alpaca's te gaan houden.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hoi Ivonne,

Welkom bij het forum! Je hebt mooi wat ruimte voor alpaca's Smile

Onze gemeente heeft even moeilijk gedaan met betrekking tot de mileuwet. Daar schrok ik wel van, want ik dacht dat alpaca's vergunningsvrij gehouden konden worden. Gelukkig hebben wij er nog maar een paar, dus na een gesprek met de gemeente hebben ze ons als niet-vergunningsplichtig aangemerkt tot we een groter aantal alpaca's hebben. Hoeveel konden ze eigenlijk geen antwoord op geven (lees: ze weten zelf niet wat ze ermee moeten). Het is dus wel verstandig om dit te overleggen met de gemeente.

De mest is ideaal voor bemesting van land.

Qua scheren, ik wilde het eerst graag allemaal zelf doen, maar met een paar alpaca's kom je er nooit zo goed in dat je het zelf snel en secuur kan doen. Voorlopig laten we het over aan de geoeffende scheerder (Chris Williams)

Ik denk niet dat met wolverkoop alleen je de kosten eruit krijgt. Maarja, ik wil ook een mooi hekwerk en een mooie stal en geef ze goed en wat duurder voer :S Ze moeten zich natuurlijk wel prettig voelen hahaha. Zou er in ieder geval dus niet vanuit gaan.

Maar ze zijn zo leuk in de achtertuin! Wink

Groetjes, Anniek
Antwoord
dank jullie wel voor de reacties al weer wat geleerd haha we kunnen niet wachten tot vlgd jaar om er een aantal in de wei te zien lopen
bij een open dag zullen we hopenlijk kennismaken Gert
is bij jullie ook een open dag Anniek?
Ben heel benieuwd naar inrichting van de stal en het weiland en alle info die jullie ons geven
Antwoord
Onze open dagen zijn altijd het 3e weekend van juni in samenwerking met de boomkwekerij. Dit jaar dus 15 en 16 juni.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
leuk gert wellicht zien we elkaar dan het is wel een eind uit de buurt mis maar caravan meenemen haha
Antwoord
Welkom ivonne,

Als je ooit intresse hebt kan je ons steeds vrijblijvend een bezoekje brengen,wij fokken enkel Suri's en zijn gevestigd op 20/30 min van Maasstricht/Eindhoven.
Hoe meer farms je bezoekt,hoe meer je kan leren.
Antwoord
dat vind ik heel erg vriendelijk pure suri! wij zullen zeker een bezoek brengen aan jullie farm dank je wel
Antwoord
Hallo Ivonne,

Welkom in de alpacawereld! Ook wij hebben een fokkerij in het zuiden van het land (America, Noord-Limburg).
Wij scheren onze alpaca's zelf en doet dit ook voor andere fokkers in de regio. De wolopbrengsten per alpaca verschillen van dier tot dier; hangt onder meer af van de wolkwaliteit en -hoeveelheid die je dieren opbrengen en van de wijze waarop je je wol aanlevert (o.a. mate van vervuiling), onder de aandacht brengt (mond-tot-mond reclame, adverteren etc) of be-/verwerkt (ruwe wol of ga je deze wassen, kaarden, kleuren, spinnen, vilten, breien, haken etc)... mogelijkheden genoeg.

De gemeentelijke regels verschillen van gemeente tot gemeente, maar de algemene ervaring is dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze met een alpaca-fokkerij aan moeten... ook hebben we ervaren dat wanneer mensen besluiten slechts enkele alpaca's te houden, dat men dit behandelt alsof je bijvoorbeeld enkele geitjes, kippen of schaapjes hebt lopen...

Je bent van harte welkom om onze farm eens te bezoeken!

Hartelijke groeten,
Chantal Versleijen
dank alpaca america wij zullen zeker op jullie aanbod ingaan hoe meer we te weten komen hoe beter voor onze toekomstige alpaca's.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)