Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Springen
Ik heb sinds enkele weken een hengstje van 7 maanden oud. Hij laat hem aaien en komt meteen aangelopen als hij me ziet. Iedere dag geef ik hem een afgewogen portie alpacakorrels. Wat me de laatste dagen opviel was dat als zijn korrels op waren hij met zijn hoofd in zijn bak 'duwde'. Wanneer ik dan verder liep ging zijn kop naar beneden en sprong hij speels omhoog. Niet erg dacht ik het is een jong beestje. Maar opeens sprong hij met zijn twee voorpoten naar me toe. Precies zoals een hond doet. Wanneer ik door de wei loop met mijn rug naar hem moet ik hem altijd in het oog houden want hij rent achter me aan en springt dan weer met zijn voorpoten op mijn rug. Hem doen schrikken of wegduwen lukt niet. Hij vertoont geen agressief gedrag eerder speels, maar toch vind ik het raar want op internet vind ik niets over 'springende' alpaca's.
Antwoord
Als ik uw omschrijving lees lijkt het mij veel weg hebben van het berserk male syndroom. Hengstjes die met de fles groot gebracht zijn of erg veel aandacht gekregen hebben op jonge leeftijd worden op latere leeftijd agressief naar mensen toe. Ze zien jou dan als soortgenoot.
Het enige wat men hieraan kan doen is op jonge leeftijd castreren, maar mijn ervaring is dat als ze dit gedrag eenmaal vertonen dat het al te laat is. Ik weet niet hoe anderen hier over denken?
Antwoord
Hoi Ellen,

Wat Floran zegt was eerlijk gezegd ook het eerste waar ik aan dacht. Omdat dat iets is wat in de toekomst erg gevaarlijk kan worden zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat het beestje wat afstand van je gaat nemen. Dus niet meer knuffelen voorlopig en hem van je wegjagen. Als je zoekt op internet vind je wel Engelse artikelen met tips hoe je hiermee om kan gaan om het niet nog erger te maken.

Groetjes, Anniek
Antwoord
Bedankt voor jullie reactie dit heeft me echt geholpen. Ik zal verder informatie zoeken op internet en hopelijk iets vinden wat ik kan doen om het te verhelpen. Want hem verkopen zou hartverscheurend zijn.
Antwoord
Hoi Ellen,

Lees het volgende artikel nog maar eens over Berserk Male Syndrome bij alpaca's.
http://www.alpaca-ranch.nl/Bokito.html

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Ik ben momenteel al opnieuw in de wei geweest. Deze keer hield hij afstand. Ik had hem geen aandacht gegeven, geen blik of woord gegund. Ik vind het wel verschrikkelijk dat men ons niet heeft ingelicht over dit syndroom toen we hem kochten. Ergens heb ik een gevoel dat ik er niets meer kan aan veranderen. Ik kan alleen maar hopen dat het niet nog erger wordt.
Antwoord
Als het hengstje nog maar 7 maand is, dan is het nu nog spelenderwijs maar geef hem niet teveel aandacht op dit moment, laat hem castreren tussen 1 en 1,5 jaar en kijk daarna wat je er meer mee kunt doen. Het kan best nog meevallen. Een goed alternatief zou een speelcameraatje zijn en dan wel een soortgenoot. Dan hoeven ze niet op zoek naar aandacht want dan hebben ze elkaar.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Beste Ellen,

Ik ben het met Gert eens. Momenteel kan het nog speelsheid zijn, maar als je hem teveel aandacht blijft geven, dan kan het uit de hand lopen. Een alpaca (bijvoorbeeld een hengstje of ruintje) erbij zetten zou al heel veel kunnen helpen! Ruinen tussen 12 en 18 maanden is zeker aan te bevelen... nu is hij wellicht nog wat te jong.

Veel succes! En nog heel veel plezier van je alpaca.

Hartelijke groeten,
Chantal Versleijen

website: http://www.alpaca-america.com
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)