Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoogte hekwerk?
Hallo allemaal,

half dec gaan wij verhuizen naar een huis met een weitje en ik ben nu oriënterend bezig in de wereld van de alpaca!
Nu lees ik veel over de hoogte van het hekwerk voor alpaca's minstens 1.20m zou moeten zijn. Waarom is dat? Welke beweegredenen zijn er om te kiezen voor een bepaalde hoogte?

Ik ben niet van plan een hengst te gaan houden, maar merries of een ruin. Ik begrijp dat hengsten nog wel eens willen springen naar een andere wei.
De eerste paal van het weiland is ongeveer 1.03m hoog en dan loopt het langzaam op naar 1.25m. Is de 1e paal hoog genoeg? 
De dwarsplank zit ook op deze hoogte. De open ruimte eronder willen we gaan afgazen.

Eigenlijk bestaat mijn vraag uit 2 delen:
- de beweegredenen voor het kiezen van een bepaalde hoogte hekwerk
- is de huidige hoogte van 1m tot 1.25m hoog genoeg naar jullie optiek? Voor mij vooral interessant om te weten als dit niet zo zou zijn, waarom dan niet?

Ik hoor en leer graag van jullie kennis.

Groetjes Susanne
Groetjes,
Susanne Assen
Antwoord
Hoi Susanne,
Een hekwerk hoger dan 1.20 is inderdaad met name voor hengsten die naast een groep merries zouden kunnen lopen. Die springen daar makkelijk overheen. Wij zeggen dan ook altijd een hoogte van 1.40 aan te houden. Maar we hebben ook hek hoogtes van slechts 1.10m, dit is tussen de groepen merries en/of verspeende veulens. Als je zelf al aangeeft geen dekhengst te gaan houden moet jouw hekwerk ook kunnen voldoen. Er zijn echter ook merries die zo uit stilstand over een hekje van 1.10 kunnen springen. In ons geval was dit een merrie in een kleine ruimte samen met een hengst om te controleren of ze drachtig was.
Probeer wel in de toekomst te kijken, ga je met de dieren fokken, dan krijg je uiteraard ook hengst veulens die gescheiden moeten worden van de merries op een bepaalde leeftijd. Houd dus rekening met de indeling van je weilanden, je hebt op een gegeven moment meerder weilanden nodig, ook om zo nu en dan te verweiden.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(07-08-2017, 08:21 AM)Gert schreef: Hoi Susanne,
Een hekwerk hoger dan 1.20 is inderdaad met name voor hengsten die naast een groep merries zouden kunnen lopen. Die springen daar makkelijk overheen. Wij  zeggen dan ook altijd een hoogte van 1.40 aan te houden. Maar we hebben ook hek hoogtes van slechts 1.10m, dit is tussen de groepen merries en/of verspeende veulens. Als je zelf al aangeeft geen dekhengst te gaan houden moet jouw hekwerk ook kunnen voldoen. Er zijn echter ook merries die zo uit stilstand over een hekje van 1.10 kunnen springen. In ons geval was dit een merrie in een kleine ruimte samen met een hengst om te controleren of ze drachtig was.
Probeer wel in de toekomst te kijken, ga je met de dieren fokken, dan krijg je uiteraard ook hengst veulens die gescheiden moeten worden van de merries op een bepaalde leeftijd. Houd dus rekening met de indeling van je weilanden, je hebt op een gegeven moment meerder weilanden nodig, ook om zo nu en dan te verweiden.

Dank je Gert!
Zeker goed om dit in de overwegingen mee te nemen!
Groetjes,
Susanne Assen
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)