Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Import uit Tuberculose besmette gebieden
Tuberculose kan een groot probleem zijn in sommige landen. Vooral in Engeland is een groot gebied besmet, kijk maar eens op www.alpacatb.com.
De meningen over het risico van transport zijn nogal verdeeld. Graag zie ik een discussie over dit onderwerp op dit forum ontstaan.
Wat is jullie mening over het transport van dieren uit besmette gebieden naar landen die officieel de TB vrij-status hebben?
Of denk je dat de gehele situatie rondom TB wordt overtrokken?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Nederland heeft een bTB vrij status, maar er worden toch regelmatig runderen gevonden die besmet zijn. Vaak bij importdieren. Het gaat om de bacterie Mycobacterium bovis wat rundertuberculose veroorzaakt. En ook de alpaca kan de ziekte hebben en overdragen (ook op de mens).

Ik denk dat er veel onwetendheid is in Nederland met betrekking tot bTB en alpaca's. Tot een jaar terug had ik er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord bij alpaca's. Ik vind het zelf ook heel moeilijk om uit te vissen wat het nou precies is en wat de risico's zijn voor de alpaca populatie in ons land.

Wat mij opvalt is dat er in Engeland al jaren een registratie wordt bijgehouden van het aantal alpaca kuddes dat besmet is geraakt met bTB. Er is een grote uitbraak van bTB geweest in 2008-2009 bij runderen, maar ook bij alpaca's. Gedurende al die jaren zijn er heel wat alpaca's geïmporteerd uit Engeland naar Nederland. Voor zover ik weet zijn er geen gevallen van bTB bij alpaca's gesignaleerd in Nederland. Hebben we die gevallen gemist? Of lopen er hier al jaren besmette dieren rond waarvan we het nog niet weten?

Ook in New Zeeland heerst bTB. Er zijn ook gevallen van bTB bij alpaca's bekend. Er is een programma van de Alpaca Associatie waar alpacahouders vrijwillig aan kunnen meedoen. De alpaca's worden dan jaarlijks getest. De verspreiding van bTB onder alpaca's is er nauwelijks.

Ik denk niet dat de situatie overtrokken is. Het is een risico om dieren uit niet-TB vrije landen te exporteren. Het zou fijn zijn als we de beschikking hebben over goede testen zodat we onze alpaca's kunnen beschermen.

Wij hebben, net zoals vele andere alpaca houders, ook dieren geïmporteerd uit Engeland. Voor export wordt er een nu wel een bTB test gedaan, maar nu blijkt dat de test op dit moment niet erg betrouwbaar is. Onze andere alpaca's komen uit Australie via New Zeeland. Het risco op besmetting is kleiner dan vanuit Engeland, maar er blijft ook daar een risico. En ook uit New Zeeland lopen er in Nederland vele alpaca's rond.

Zaak is in ieder geval om goed op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op dit gebied.
Antwoord
Het grootste probleem is zoals je al aangeeft de test die gebruikt wordt om TB bij alpaca's te ontdekken. Die is voor 95% onbetrouwbaar. Men is bezig een nieuwe test te ontwikkelen, maar die is er op dit moment nog niet.
Een combinatie van testen schijnt nog het beste te zijn waarmee meer dan 65% betrouwbaarheid is, maar dit is uiteraard nog niet genoeg om er zeker van te zijn dat alle dieren vrij zijn van TB.
Bovenstaande percentages komen voor in berichten van derden waarvan ik ook niet weet of het klopt.
Antwoord
Inderdaad Gert grootste probleem ligt bij de onbetrouwbare test.
Prangend voorbeeld :export in 2012 naar Skandinavie uit de UK waar in de qaurantaine in Skandinavie twee vd vijf dieren werden afgemaakt ,na verder onderzoek blijkten deze alpacas Negatief.
Bij de grootste recente ruiming in de UK tot nog toe waren het vooral ruinen en oudere dieren ?
Ook naar Duitsland toe waar men een kleine oorlog ontketend heeft tov de UK import heb ik vragen ?
Antwoord
Moeten wij nu dan een oorlog ontketenen tegen Duitsland nu daar 80 runderen besmet zijn verklaard met TBC? Zie ook artikel in volgende link: Im Allgaeu sind 80 Rinder an Tuberkulose erkrankt.
Antwoord
(20-01-2013, 11:57 AM)Gert schreef: Moeten wij nu dan een oorlog ontketenen tegen Duitsland nu daar 80 runderen besmet zijn verklaard met TBC? Zie ook artikel in volgende link: Im Allgaeu sind 80 Rinder an Tuberkulose erkrankt.

Alhoewel er met deze ziekte niet te lachen valt denk ik dat er sommige in de UK toch even zullen glimlachen!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)