Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel ruimte heb ik nodig?
Een veel gestelde vraag is hoeveel ruimte je nodig hebt om alpaca's te houden. Om te beginnen moet je minimaal twee alpaca's aanschaffen omdat het een kuddedier is. Er worden meerdere alpaca's gehouden op slechts 100 vierkante meter. Het voer bestaat dan uit hooi en brok. Maar een alpaca is een graasdier en heeft oppervlakte nodig om te kunnen grazen. Ik ga ervan uit dat de eerste 2 alpaca's een minimale oppervlakte nodig hebben van 1000 m2. Voor elke alpaca die daar bij komt is 500 m2 extra nodig. Als je de alpaca's geregeld kunt verweiden dan kan je ongeveer 20 alpaca's per hectare houden. Dit kan enigzins afwijken van gebieden waar de groeiomstandigheden anders zijn.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Onze eerste alpaca weide was ongeveer 2000m2. Hierin liepen om te beginnen twee alpaca's (jonge macho en drachtige hembra). Na de geboorte van ons eerste veulen en de aanschaf van nog een macho hebben we deze wei gesplitst in twee stukken van ongeveer 1000m2. De machos in de ene wei en de hembras (het cria was ook een hembra) in de andere.

Dit was eigenlijk net te weinig (of het gras/omstandigheden te slecht), gezien het gras zo nu en dan gewoon te kort werd om van te grazen. Uiteraard hebben we telkens hooi bijgevoerd.
Antwoord
Koop aub geen merrie en hengst tegelijk. Je moet ze eigenlijk scheiden. Anders blijft de hengst de merrie dwingen / dekken. Dit zorgt voor stress en verwerpen. Koop dan liever twee hengstjes (of nog liever gecastreerde hengstjes) of twee merries en laat de merries door een echt goede hengst dekken (zo krijg je ook een leuke nakomeling die nog wat waard is...).

Het is maar een advies.

Ik hoor vaak verhalen van zelfs 30 tot 40 merries per hectare. Wij hebben momenteel zo'n 30 alpaca's en ongeveer 4.5 hectare grasland ter beschikking. Dat is in ieder geval veel ste veel. Wij hooien het en krijgen het hooi niet op!
Wel goed je weiland schoonhouden (mest ruimen) als je een hoge bezetting hebt en goed ontwormen.

Groet, Leo
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)