Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vechten
Goedenavond,
Ik heb een vraag,vandaag is er een alpaca geboren,wij hebben na een tip moeder en kind apart gezet,in verband met dit koude weer,ook hebben we het kleintje een dekje om gedaan,ze staan in een stal met de deuren dicht,ook werd ons verteld de vader en andere hengstveulen apart te zetten van moeder en jong,dat hebben we gedaan,maar de vader viel steeds het het jong aan(die is 8 maanden oud)en het was echt heftig,we durfden het niet aan om ze samen te laten, die van 8 maanden was ook in paniek dat het bij zijn moeder weg moest,zo zielig om te zien,maar de moeder had alle aandacht voor de pasgeborene,en was erg knorrig tegen hem en het mannetje..mannetje en die van 8 maanden staan nu apart maar kunnen elkaar wel zien,moeder zit met jong in de stal met de deuren dicht in verband met de kou,hebben we dat goed opgelost?en moet die van 8 maanden ook niet z,n moeder kunnen zien?wij hebben ze toen gekocht met jong er al bij,dus hebben hier weing ervaring mee,alle tips en goede raad is welkom.
Alvast bedankt
Groetjes lena
Antwoord
Ach jeetje, wat een verhaal. Volgens mij is het in deze kiezen uit kwaden. Hoe is de moeder eronder? Als zij het jong goed verzorgd en niet in paniek is vanwege het afzonderen van haar andere veulen, dan is dat iig goed.

Vaak worden de moeders, zeker als ze weer drachtig zijn, na een half jaar van het jong gescheiden. En dan ook ver buiten het zicht van elkaar. Maar wel beide in een groep, want geen enkele alpaca vind het leuk om alleen te zijn. Die mogelijkheid heb je helaas niet. Dan moeten moeder en jong in het zicht van elkaar blijven in dit geval.

Anderen laten het de natuur oplossen en laten de merrie met de twee jongen bij elkaar. Maar dat is dus afwachten of de moeder het oudere veulen zelfstandig afspeent en haar nieuwe jong de volledige aandacht geeft. Je zou dat kunnen proberen. Normaliter wordt het afgeraden om het jong weer terug te zetten, alleen jij hebt wel een bijzondere situatie. Het is voor het oude veulen mogelijk nog traumatischer om alleen te staan. Ik vind het een moeilijke situatie hoor! Misschien heeft iemand anders nog een goede tip?

De hengst zou ik zowieso apart zetten, maar wel in het zicht van de groep.
Antwoord
Bedankt voor je reactie,
Het is inderdaad moeilijk,vind het vooral ook zielig voor het jong,de moeder is er heel rustig onder,alsof het haar niet uitmaakte dat het jong wegging,ze reageerde vanmiddag geirriteerd op het jong en de man,terwijl tot voor kort ze heel erg aan dat jong hing,en het jong aan haar,nu de veulen er is,is dat compleet over lijkt wel,ik weet ook niet wat nu het beste is.
Groetjes lena

Kan trouwens dat veulen met dit weer gewoon buiten?we hebben dus nu moeder en kind in de stal gedaan met de deuren dicht,dus die van 8 maanden kan haar nu niet zien.
Antwoord
Dat zou ik nu nog niet doen, ze is echt te jong en heeft nauwelijks vacht. Ik zou haar binnen houden. Alleen voor hoe lang kan ik niet zeggen. Daar heb ik geen ervaring mee.
Antwoord
Spreken we hier over een te vroeg geboren veulen, omdat het andere veulen 8 maanden oud is?
Zou moeder en kind ook inderdaad binnen houden, het is nu echt te koud voor de kleine.
Antwoord
Het jong is iets ouder bedenk ik me nu...we hebben vader moeder en jong gekocht afgelopen mei,en het jong was meen ik toen 3 a 4 maanden oud,we houden de moeder en veulen iedergeval binnen nu,maar maak me zorgen over het jong,omdat het zo opeens bij de moeder vandaan gehaald moest worden,en niet samen met de vader kan,want die valt het aan.
Antwoord
Ach, misschien was hij dan nog wel ouder in mei. Normaal is de dracht van een alpaca rond de 11,5 maand en worden ze 2 weken of meer na het werpen opnieuw gedekt. Dus het veulen kan al wel meer dan een jaar oud zijn. Ik las even te snel denk ik en ging uit van 8 maanden, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. John goed gezien.
Antwoord
Hé Lena, hoe gaat het met de moeder en het pasgeboren veulentje, en natuurlijk met het andere jonge hengstje?
Antwoord
Ik zou de merrie met de cria & jong hengstje samen laten,merrie lost het wel op.
Hou het wel in het oog.
Veelal word met een koppel alpacas gestart,wat ik geen goed idee vind ,ik raad het de mensen steeds af .
Antwoord
Goedenmorgen,
Bedankt voor jullie reactie,we laten het jonge hengstje eerst casteren,op advies van een fokker,daarna kan hij zonder problemen bij moeder en jong,we laten moeder en jong nog even apart,de vader is een ander verhaal,hij kan niet samen met de rest,de moeder wil hem niet in de buurt,en samen met de jonge hengst is ook geen optie,die valt hij steeds aan,en echt heel fel,advies wat we kregen is om de vader weg te doen,maar ja waar naartoe?ik zou niet weten of ik die kan verkopen,misschien hier iemand een idee?
Groetjes lena

Trouwens met moeder en kind gaat het uitstekend,gelukkig
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)