Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpacavlees
(08-06-2013, 04:29 PM)Gert schreef: Op mijn FB pagina biedt Easy Wear alpacas alpacavlees aan. Zoals verwacht veel verschillende reacties. In Zuid-Amerika is het heel gewoon om alpacavlees te eten, dus waarom hier niet? Of je het nu wilt of niet, ook op de Europese markt zal je steeds meer alpacavlees tegen komen.
Een fokverbod als het zover komt is wel heel kortzichtig. Alle dieren waar nu mee gefokt wordt zullen ook nakomelingen geven die misschien geconsumeerd worden. Dan moet je nu gelijk stoppen met het fokken als je er niet achter staat dat enkele dieren (die niet geschikt zijn voor de fokkerij) gegeten worden.

Beste Gert,

Staatssecretaris Dijksma heeft lijsten opgesteld waarbij de alpaca op een positieflijst staat. Een lijst die aangeeft welke dieren als "huisdier" gehouden mogen worden onder voorwaarden. De alpaca hoort hier niet bij de productie dieren. In 2014 komt er een wet in Nederland die het houden van dieren volgens deze lijst gaat uitvoeren. Je kan dan zeker geen alpaca in Nederland naar een slachthuis brengen. Nu ook niet! We fokken allemaal graag alpaca's en met de goede gaan we verder of verkopen we aan een andere fokker om steeds betere te fokken en de ongeschikte gaan naar een dierenliefhebber die leuke beestjes wil om op zijn graslandje te laten lopen of gaan naar een kinderboerderij. Er komen steeds meer fokkers en er worden nog steeds hele kuddes geïmporteerd. Er wordt ook wel wat geëxporteerd. Alleen de mooie alpaca's met goede wol zijn aantrekkelijk voor fokkers. Wat gaan we doen met de mindere als er een overschot aan hobbydieren ontstaat?

Groet Albert
Antwoord
(24-07-2013, 11:56 PM)albert schreef: De alpaca hoort hier niet bij de productie dieren. In 2014 komt er een wet in Nederland die het houden van dieren volgens deze lijst gaat uitvoeren. Je kan dan zeker geen alpaca in Nederland naar een slachthuis brengen. Nu ook niet!

Hoi Albert,

Ik heb me niet verdiept in het wel of niet mogen slachten van alpaca's. Aangezien er op dit moment geen registratie verplichting voor alpaca's is zouden hier vast aparte regels gelden.

Voorheen mocht de wol (omschreven als bijprodukt) van een alpaca niet eens verwerkt worden omdat de alpaca niet onder de lijst van productiedieren valt. Inmiddels wordt de alpaca als vee aangemerkt volgens de definitie van de Verordening (EG)nr. 1774/2002 en mag de wol nu wel verwerkt worden.

Nu er een gedegen alpacafokkerij is in Europa zullen de regels met regelmaat worden aangepast denk ik, of het nu gaat over 'het houden van alpaca's', 'registratie', 'slacht' of andere zaken.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hoi Gert,

In Europa wordt de alpaca als vee aangemerkt. Dat de alpaca op de positieflijst van staatssecretaris Dijksma staat geeft duidelijk aan dat de alpaca volgens de nieuwe wet in 2014 niet als vee (productiedier) aangemerkt wordt maar als huisdier dat je onder bepaalde voorwaarden mag houden en fokken. Nederland wordt dan wat de alpaca betreft een eiland in Europa. De Positieflijst is willekeurig en ondoordacht. Als jij nu al ziet dat de regels aangepast zullen moeten worden dan snap ik niet waarom je voor die Positieflijst bent. Ik ben voor een regelgeving die geld voor heel Europa.

Albert
Antwoord
We dwalen af van het onderwerp 'alpacavlees'. De positieflijst wordt elders op dit forum besproken. Off Topic

Is het ergens beschreven dat de dieren op de positieflijst niet geslacht mogen worden?
Antwoord
Australië heeft nu de markt voor alpacavlees ook ontdekt, zie volgend videofragment: Meat 'Pacas
Antwoord
Beste Gert

Mooie leerzame video en realistisch.
Net zoals in Australië kan de alpaca industrie in Europa ook uitgroeien tot een volwaardige industrie. In Europa gaat het nu alleen nog maar om het fokken van alpaca's van topkwaliteit wat lichaamsbouw en vacht betreft. De mindere kwaliteitsdieren kunnen terecht bij kinderboerderijen en mensen die liever een paar alpaca's op hun weilandje zien dan schapen, geiten, damherten runderen, paarden. Er komen meer fokkers en ook meer alpaca's en ook de lat voor kwaliteit wordt steeds hoger gelegd. Het aantal dieren dat niet geschikt is om de kwaliteit te verbeteren gaat toenemen. Waarschijnlijk komen fokkers ook in Europa ooit eens met een overschot aan dieren te zitten die niet geschikt zijn om er verder mee te fokken. Wat dan? De wei open zetten en de straat opsturen? Nee dat nooit. Daar moeten we nu al over nadenken en zorgen dat er fatsoenlijke regels voor komen. Europese regelgeving. Met regels die alleen in Nederland gelden zal de alpaca industrie in Nederland nooit op gang kunnen komen. Laten we vooral Europees denken over de toekomst van de alpaca industrie en dan een voorbeeld nemen aan Australië en Nieuw Zeeland waar ze er al wat langer mee bezig zijn.
De alpaca heeft naast zijn superieure wol eigenschappen ook super goed vlees en een mooie huid. Verder heeft alpaca mest enorm goede eigenschappen.
De alpaca is een super goed productie dier dat daarbij ook nog eens lief, mooi en winstgevend kan zijn en waar je veel plezier van kan hebben.

Groet Albert
Antwoord
Algemene opmerking over alpacavlees.

Alpacavlees is mager, rood en vrij mals. Het is niet ongewoon dat 60% van het alpacalichaam uit vlees bestaat. De hals draagt hier voor 10% aan bij. Alpacavlees heeft een smaak die lijkt op die van het schaap. Van vlees van jonge alpaca's wordt gezegd dat het zelfs beter smaakt dan lamsvlees. Het uitslachtingspercentage van de alpaca is 55 tot 59%. Alpacavlees heeft een hoog eiwitgehalte (20,3%) en een laag vetgehalte (1,33%),

Natuurlijk vlees zonder rotsooi.

Groet Albert
Antwoord
In Peru staat Alpaca bijna op elke menu kaart. Daar heb ik het ook gegeten. Dat was het allerlekkerste vlees wat ik ooit gegeten heb! Het schijnt wel moeilijk te bereiden te zijn. Zelf gaan mijn dieren niet naar de slacht, ik kan mijn overschot aan hanen er al niet heen brengen, laat staan Alpaca's.
Antwoord
(19-10-2013, 02:56 PM)Grietje schreef: Zelf gaan mijn dieren niet naar de slacht, ik kan mijn overschot aan hanen er al niet heen brengen, laat staan Alpaca's.

Dat heb ik ook ja. Mijn eigen kippen kan ik niet eten, maar eentje uit de supermarkt gaat er prima in haha. Zo ook met de alpaca's denk ik.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)