Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpacavlees
Misschien is dit niet het eerste waar je aan denkt bij een alpaca. Ik zeker niet, maar in de toekomst zal er toch een markt zijn voor alpaca vlees. Je ziet nu al een prijsdaling in de hobbydieren zoals de ruintjes. Uiteindelijk zal het moeilijk zijn om de hengstjes die niet geschikt zijn voor de fokkerij te verkopen op de hobbymarkt. In meerdere landen zien we een toename van afzet en vraag in de vleesindustrie van alpacavlees.

Hoe denken jullie hierover? Is er een markt voor alpacavlees?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Tja Gert zal ongetwijfelt gebeuren,ben er radikaal tegen maar ik eet ook vlees !
In andere landen gebeurt dit al op grote schaal:http://www.laviande.com.au/
Over de prijzen van de hobbydieren:grote fokkers zetten een tophengst op 50 tot 150 merries ,kiezen de beste eruit en rest word gedumpt.
Hierbij zelf in de hand gewerkt: de gratis stamboom bij Lareu,Baf .... leuk als verkoopsargument maar op langere termijn ??
Antwoord
(21-11-2012, 10:45 AM)pure suri schreef: Hierbij zelf in de hand gewerkt: de gratis stamboom bij Lareu,Baf .... leuk als verkoopsargument maar op langere termijn ??

Hoi Alain, wat bedoel je precies met bovenstaande zin?
Antwoord
(21-11-2012, 12:27 PM)Gert schreef:
(21-11-2012, 10:45 AM)pure suri schreef: Hierbij zelf in de hand gewerkt: de gratis stamboom bij Lareu,Baf .... leuk als verkoopsargument maar op langere termijn ??

Hoi Alain, wat bedoel je precies met bovenstaande zin?

Bedoel hiermee dat een stamboom geen enkele meerwaarde bied als deze zomaar kunnen verkregen worden.

Antwoord
(21-11-2012, 02:40 PM)pure suri schreef: Bedoel hiermee dat een stamboom geen enkele meerwaarde bied als deze zomaar kunnen verkregen worden.

Nee uiteraard, een stamboom dient verkregen te worden door DNA onderzoek. Maar goed daar gaat de discussie niet echt over. Overigens vind ik dit minder belangrijk voor de hobbydieren, zeker wanneer ze voor het vlees verkocht zouden worden.
Die nieuwe markt is niet ondenkbaar binnen een paar jaar, zo realistisch moeten we toch wel zijn?
Antwoord
Inderdaad,maar ik zou wel een vermelding op de stamboom willen zoals bij de paarden,NIET geschikt voor slacht,dan ben ik al zeker dat mijn dieren niet geslacht worden .
Mijn kudde mag max aantal dieren hebben,anders laat ik de merries leeg,geld en titels komen mijn inziens na het welzijn.
Antwoord
Alpacavlees, waarom niet? Toch zou ik het op dit moment niet over mijn hart kunnen krijgen om m'n alpaca's naar het slachthuis te brengen. Misschien over een paar jaar wel...

Zoals pure suri zegt, moet er wel wat geregeld worden voor het zo ver is dat vlees op de markt kan komen. Registratie en paspoorten zoals bij paarden? Misschien wel. Je kunt je beestjes nu alles geven en ik weet niet of bv elk medicijn wel mag als je je dieren voor de slacht gebruikt.

We zullen zien waar het heen gaat. Ik ben geen tegenstander van het eten van alpaca's.
Antwoord
(21-11-2012, 01:04 AM)Gert schreef: Misschien is dit niet het eerste waar je aan denkt bij een alpaca. Ik zeker niet, maar in de toekomst zal er toch een markt zijn voor alpaca vlees. Je ziet nu al een prijsdaling in de hobbydieren zoals de ruintjes. Uiteindelijk zal het moeilijk zijn om de hengstjes die niet geschikt zijn voor de fokkerij te verkopen op de hobbymarkt. In meerdere landen zien we een toename van afzet en vraag in de vleesindustrie van alpacavlees.

ik heb alpaca vlees te koop mocht er iemand zijn die het graag eens wil proeven dan is het handig om even contact met mij op te nemen
Antwoord
(04-06-2013, 09:50 PM)easywearalpaca schreef:
(21-11-2012, 01:04 AM)Gert schreef: Misschien is dit niet het eerste waar je aan denkt bij een alpaca. Ik zeker niet, maar in de toekomst zal er toch een markt zijn voor alpaca vlees. Je ziet nu al een prijsdaling in de hobbydieren zoals de ruintjes. Uiteindelijk zal het moeilijk zijn om de hengstjes die niet geschikt zijn voor de fokkerij te verkopen op de hobbymarkt. In meerdere landen zien we een toename van afzet en vraag in de vleesindustrie van alpacavlees.

ik heb alpaca vlees te koop mocht er iemand zijn die het graag eens wil proeven dan is het handig om even contact met mij op te nemen

Nee dank je wel, word al misselijk bij het idee alleen al.
Antwoord
Op mijn FB pagina biedt Easy Wear alpacas alpacavlees aan. Zoals verwacht veel verschillende reacties. In Zuid-Amerika is het heel gewoon om alpacavlees te eten, dus waarom hier niet? Of je het nu wilt of niet, ook op de Europese markt zal je steeds meer alpacavlees tegen komen.
Een fokverbod als het zover komt is wel heel kortzichtig. Alle dieren waar nu mee gefokt wordt zullen ook nakomelingen geven die misschien geconsumeerd worden. Dan moet je nu gelijk stoppen met het fokken als je er niet achter staat dat enkele dieren (die niet geschikt zijn voor de fokkerij) gegeten worden.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)