Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet gedekt krijgen
(11-11-2012, 09:01 PM)Gert schreef: Hoi Agnes,

Is het niet wat laat in het seizoen om nu nog dekkingen te doen? Als het goed gaat heb je volgend jaar vlak voor de winter een veulen, die slecht groeit door te kort aan zonlicht en dus aanmaak van vit. D voor de botten. Als je de merrie dan na het afveulen weer bij de hengst doet blijf je in de toekomst laat in het seizoen veulens krijgen. Verstandiger zou zijn om te wachten tot het voorjaar van 2013 en dan de hengst erbij.

De eerste controle is uiteraard met de hengst, de eerste 2-3 weken. Na 21 dagen kan je een bloedtest doen om te zien of het progesteron gehalte hoog genoeg is, dit geeft iets meer zekerheid over de dracht. 50 dagen na de laatste dekking kan je een scan doen om te zien of de merrie drachtig is, dan heb je 100% zekerheid als je een embryo ziet. Maar het is niet altijd makkelijk te vinden. Desnoods op een later tijdstip de scan herhalen.

Ik begrijp dat de hengst dus wel wil dekken en de merrie ook gewillig is? Dus zeker niet drachtig. Heb je de hengst en merrie wel apart van elkaar staan? Dan heb je ook een betere controle op het moment dat je de hengst er weer bij doet voor de spuugtest.

Wij hebben de hengst en merrie altijd apart staan maar we hebben ze nu bij elkaar gezet en houden ze nu voorlopig bij elkaar. Voor een cria in deze tijd van het jaar ben ik niet bang, immers we hebben nu al 2 jaar geen cria ik verwacht nu ook zeker geen succesvolle dekking!
Ik heb geen vertrouwen meer in de hengst en ik ga dan ook uitkijken naar een andere hengst met misschien nog een merrie erbij.
Groetjes Agnes

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)