Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet gedekt krijgen
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje, ik krijg mijn merrie niet gedekt Dodgy
Wij hebben haar gedekt gekocht in 2010 en ze heeft toen in Augustus dat jaar een mooi hengstveulen gekregen.
Daarna opnieuw gedekt door onze eigen (inmiddels aangeschafte) hengst.
Helaas is daar geen veulen van gekomen, mijn man had beide dieren in Jan. 2011 in 1 stal gezet toen de d.a kwam om ze in te enten en toen is de merrie behoorlijk te keer gegaan en daarom dacht ik dat ze nadien de vrucht verloren had Confused
Ik heb in die tijd niets in de wei zien liggen maarja er zitten hier vaak kraaien dus weet ik het niet zeker.
In Okt. 2011 is ze opnieuw gedekt door onze hengst en we zitten nog steeds te wachten Dodgy
Ik begin nu te geloven dat onze hengst niet vruchtbaar is??
Of zou het nog aan iets anders kunnen liggen, ik vind het zóó jammer Angry
Ik hoop dat jullie een idee hebben want ik zit er nu aan te denken om maar een andere hengst aan te schaffen.

Vr Groet Agnes.
Antwoord
Hoi Agnes,

Een goede controle van de merrie kan alle onzekerheid wegnemen. Maar wanneer het in oktober is gedekt is het nog steeds mogelijk om een veulen te verwachten. Er zijn merries die meer dan 380 dagen hebben gedragen. Dat een hengst onvruchtbaar is zou natuurlijk ook kunnen, laat dat anders eens onderzoeken. Mocht het werkelijk zo zijn dat de hengst onvruchtbaar is dan neem ik aan dat je die kan ruilen bij de verkoper. Misschien eerst nog even geduld hebben. En anders de merrie volgend voorjaar opnieuw laten dekken, veulens geboren vlak voor de winter groeien vaak niet zo goed als in de zomer.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(05-11-2012, 05:17 PM)Gert schreef: Hoi Agnes,

Een goede controle van de merrie kan alle onzekerheid wegnemen. Maar wanneer het in oktober is gedekt is het nog steeds mogelijk om een veulen te verwachten. Er zijn merries die meer dan 380 dagen hebben gedragen. Dat een hengst onvruchtbaar is zou natuurlijk ook kunnen, laat dat anders eens onderzoeken. Mocht het werkelijk zo zijn dat de hengst onvruchtbaar is dan neem ik aan dat je die kan ruilen bij de verkoper. Misschien eerst nog even geduld hebben. En anders de merrie volgend voorjaar opnieuw laten dekken, veulens geboren vlak voor de winter groeien vaak niet zo goed als in de zomer.

Hoi Gert

Bedankt voor je reactie.
Hoe kan de vruchtbaarheid van een hengst bekeken worden dan? Of is dit een domme vraag?
Dat een zwangerschap bij een merrie uit kan lopen heb ik gehoord, ik heb vorig jaar ook gewacht tot ik een ons woog! Maar er kwam niks.
Het is zóó jammer je moet al zo lang wachten ze dragen al zo lang en dan komt er niks, jammer hoor!
Tja, of ik na 2 1/2 jaar nog op de koop terug kan komen weet ik niet, kan het proberen.
Maar dan moet ik eerst zekerheid hebben of de hengst wel of niet vruchtbaar is.
Ik hoop van je te horen.

Vr Groet Agnes.

Antwoord
Dan moet het sperma van de hengst onderzocht worden. Ik weet niet of dit makkelijk is te verkrijgen maar daar weet een veearts vast wel een oplossing voor.
Antwoord
(06-11-2012, 05:28 PM)Gert schreef: Dan moet het sperma van de hengst onderzocht worden. Ik weet niet of dit makkelijk is te verkrijgen maar daar weet een veearts vast wel een oplossing voor.

Toen ik onze hengst 2 jaar geleden kocht vond ik zijn testikels nogal klein.
Ik heb verder nog nooit de testikels van een Alpaca gezien dus ik weet eigenlijk niet hoe groot ze horen te zijn.
Van hem zijn ze ongeveer 3 cm doorsnee zoals van een grote hond, is dit een normale grote?

Groetjes Agnes.

Antwoord
3cm doorsnee, dat is dus de breedte? Als het de lengte is zijn ze te klein. De grootte is erg belangrijk bij de vruchtbaarheid van de mannetjes. Op de afgelopen show in Assen heeft het jurylid ons nog gewaarschuwd dat veel mannetjes in de showring te kleine testikels hebben, dit kan voor de toekomst problemen geven.
Voor een twee jarig hengst moeten de afmetingen toch minstens 3.3x2.2cm zijn (lxb), voor een volwassen hengst 3.7x2.5cm. Het verschil tussen de ballen mag niet groter zijn dan 15%.
Antwoord
(09-11-2012, 07:45 PM)Gert schreef: 3cm doorsnee, dat is dus de breedte? Als het de lengte is zijn ze te klein. De grootte is erg belangrijk bij de vruchtbaarheid van de mannetjes. Op de afgelopen show in Assen heeft het jurylid ons nog gewaarschuwd dat veel mannetjes in de showring te kleine testikels hebben, dit kan voor de toekomst problemen geven.
Voor een twee jarig hengst moeten de afmetingen toch minstens 3.3x2.2cm zijn (lxb), voor een volwassen hengst 3.7x2.5cm. Het verschil tussen de ballen mag niet groter zijn dan 15%.

Hoi Gert

Onze hengst is nu 7 jaar oud (toen ik hem kocht 5 jaar oud) en zijn testikels zijn zo groot en rond als een tafeltennisballetje.
Ik heb er verder geen verstand van maar is dit niet wat aan de kleine kantDodgy?
Ik heb de eigenaar waar ik hem heb gekocht daarna nog een mailtje gestuurd en gevraagd of de hengst wel vruchtbaar was maar ik heb nooit meer een antwoord gekregen Huh
Ik hoor het graag van je.
Groetjes Agnes.

Groetjes Agnes.
Antwoord
Zo te horen zijn ze groot genoeg, dat zegt natuurlijk nog niets over de vruchtbaarheid. Het kan immers ook aan de merrie liggen. Toch zou ik zekerheid willen hebben over de vruchtbaarheid van je dieren. Mocht het niet goed zijn dan moet de verkoper ze toch kunnen ruilen? Heb je geen koopcontract waarin dat staat beschreven? Een 'erkende' fokker moet zich aan dit soort regeltjes houden. Via de BAF worden dit soort regels in de toekomst vast gelegd, een eerste set up is er inmiddels voor erkenning voor fokkers die goed bezig zijn in deze business. Hoe deze erkenning wordt getoetst in de toekomst weet ik niet maar een verkoper dient de service en garantie te verlenen dat er niets mis is met de dieren die verkocht worden.
Antwoord
(09-11-2012, 07:45 PM)Gert schreef: 3cm doorsnee, dat is dus de breedte? Als het de lengte is zijn ze te klein. De grootte is erg belangrijk bij de vruchtbaarheid van de mannetjes. Op de afgelopen show in Assen heeft het jurylid ons nog gewaarschuwd dat veel mannetjes in de showring te kleine testikels hebben, dit kan voor de toekomst problemen geven.

De merrie is afgelopen week 2X gedekt, vanaf wanneer zou ik een echo of scan kunnen laten doen om te kijken of ze drachtig is?

Groetjes Agnes.

Antwoord
Hoi Agnes,

Is het niet wat laat in het seizoen om nu nog dekkingen te doen? Als het goed gaat heb je volgend jaar vlak voor de winter een veulen, die slecht groeit door te kort aan zonlicht en dus aanmaak van vit. D voor de botten. Als je de merrie dan na het afveulen weer bij de hengst doet blijf je in de toekomst laat in het seizoen veulens krijgen. Verstandiger zou zijn om te wachten tot het voorjaar van 2013 en dan de hengst erbij.

De eerste controle is uiteraard met de hengst, de eerste 2-3 weken. Na 21 dagen kan je een bloedtest doen om te zien of het progesteron gehalte hoog genoeg is, dit geeft iets meer zekerheid over de dracht. 50 dagen na de laatste dekking kan je een scan doen om te zien of de merrie drachtig is, dan heb je 100% zekerheid als je een embryo ziet. Maar het is niet altijd makkelijk te vinden. Desnoods op een later tijdstip de scan herhalen.

Ik begrijp dat de hengst dus wel wil dekken en de merrie ook gewillig is? Dus zeker niet drachtig. Heb je de hengst en merrie wel apart van elkaar staan? Dan heb je ook een betere controle op het moment dat je de hengst er weer bij doet voor de spuugtest.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)