Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
merries ruilen? wat met overschot hengstjes?
Beste,

Ik heb nog niet genoeg moeite gedaan om ons hengstje via internet te verkopen, omdat ik daar ook niet zo in thuis ben, maar ik moet wel zeggen dat we begonnen zijn in 2007 als hobby-houders van alpaca's en een moeder Ayla en vader Kiari hadden aangekocht, we nu al met 3 nakomelingen zitten... Elk jaar een!

De eerste nakomeling is onze hengst junior, de tweede is een merrie en de derde wellicht ook een merrie. Ik had gedacht die snel te kunnen verkopen maar ik merk dat er op marktplaats toch een overaanbod is gekomen. Ik kan ze wel allemaal houden maar ja, hoe laat ik ze allen op dezelfde weide lopen: de hengstjes kan ik castreren en bij de bende laten lopen, maar de merries had ik graag geruild... maar blijkbaar is er nog niet een echte ruilmarkt voorzien en ja, tegen wat ruil je?

In Peru worden ze ook wel geslacht, maar ja dat is hier toch wel een dure zaak... en bovendien niet wat mijn hart wilt...dus ik heb nog niet de juiste oplossing. De weide is wel behoorlijk groot maar de weide in twee of drie splitsen om de hengsten van de merries gescheiden te houden is ook niet zo evident.

Iemand nog tips?
Dank
Ellen
Antwoord
Hoi Ellen,

Wanneer je hengstjes niet voor de fok gaat gebruiken, is castratie eigenlijk noodzaak. Ruintjes (mits op tijd gecastreerd) kunnen probleemloos met merries gehouden worden.

Als ik het goed begrijp hebben jullie nu lopen:
vader & moeder
twee dochters
een zoontje

Lijkt mij de simpelste oplossing om allereerst het jonge hengstje te castreren. Dan moet wel de dekhengst bij de dochters vandaan blijven. Hiervoor heb je meerdere opties:

- Je zou de dekhengst kunnen ruilen of een andere kopen.
- Je zou de dekhengst kunnen behouden, en alleen voor de jaarlijkse dekking van moederdier gebruiken. Dan moet de dekhengst in zijn eentje (of met het zoontje) een eigen weilandje krijgen.
- dekhengst verkopen, zoontje gecastreerd bij merries laten lopen en je dekkingen extern inkopen.

Met laatstgenoemde optie krijg je de meeste rust in je kudde.
Een dekkende hengst het hele jaar bij merries laten lopen is sowieso geen goed idee. De hengst blijft dekken als hij de kans krijgt, wat vroeggeboorte, bloedingen of andere geboorteproblemen kan veroorzaken.

Vraag eens rond bij andere hobby-fokkers in de buurt, er is vast wel een hengstje voordelig beschikbaar voor dekking. Of wellicht kan je dekhengst een nieuw plekje in de buurt krijgen?

Groetjes,

Kevin
AlpacaOord

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)