Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
scheren eenmaal per jaar en met scheerschaar?
Hallo,

graag hoorde ik jullie ervaring over het handmatig scheren van alpaca's met scheerschaar. Ik zag ooit een videofilmpje waar Octavio toonde hoe een alpaca ook met scheerschaar kan geschoren worden. Dit lijkt me best goed te doen, ook al heb ik geen ervaring, wat denken jullie? Waar let ik op? Waar zou ik zo een cursus kunnen volgen?

Verder vroeg ik me af of het aangeraden is om de alpaca's maar 1 keer om de twee jaar te scheren? Wat is jullie mening hierover en ervaring?

Wat doen jullie met de wol die niet van hoge kwaliteit is?

Dank!
Ellen

Antwoord
Hoi Ellen,

Het scheren met een schaar is inderdaad te doen, maar wel tijdrovend. Op het filmpje zie je ook dat we meestal met 2 personen aan het knippen zijn, dat doen ze in Peru ook op die manier. Om het jaar scheren is niet aan te raden, tenzij je suri alpacas hebt. Denk maar eens aan allerlei gezondheidsproblemen, hittestress, vervilten van de vacht etc.
Je kan een cursus scheren volgen bij de Alpaca-Ranch in Meeden, zie ook deze link. Daar wordt ook duidelijk uitgelegd waarom je jaarlijks moet scheren.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Ellen,

Het is te doen om met schaar te scheren, maar zoals Gert al zegt zeer tijdrovend...

Over het vraagstuk jaarlijks/om het jaar scheren:

Zelf bieden wij scheerservice aan en daardoor word telkens weer pijnlijk duidelijk waarom jaarlijks scheren een must is.
Dit voorjaar hebben we bij meerjarige dieren onder andere gezien:
- hittestress
- schurft, schurft, schurft
- vacht onder de staart waar de rot inzat
- Littekenweefsel/korsten (van vroegere schurft) waar de wol doorheen vervilt was
- Compleet vervilte vachten
- zelfs stukken prikkeldraad die verklit zaten in een tweejarige vacht.

Daarnaast is in onze ervaring het scheren van een dier met meerjarige vacht extra tijdrovend en worden de messen sneller bot. Hierdoor is de kans op wondjes tijdens het scheren groter. Om nog maar niet van de extra stress te spreken (het dier ligt al gauw de helft langer vastgebonden).

Wol die niet van hoge kwaliteit is (B stukken en van 'mindere' dieren) geven wij vaak weg of gaan samen met de C-delen bij het afval.

Wij adviseren altijd dat mensen eerst een cursus scheren volgen (bvb bij Gert en Margreet), daarna een keer met een ervaren scheerder meehelpen (terwijl de eigen dieren geschoren worden?) en pas daarna helemaal alleen gaan scheren.

Als je gelijk zelf met de scheerschaar aan de gang gaat, adviseren wij de Jacobi Hand Shears die wij zelf bij Julie Taylor Browne in Engeland hebben gekocht. Deze zijn vederlicht aan de handen, zelf-slijpend en superscherp.
De 'ouderwetse' scharen met het scharnier 'achter de hand', worden in mijn ervaring veel sneller bot. Hiervan heb ik er al meerdere versleten. Als je gaat handscheren, zorg dat je er gelijk een holster bijkoopt.

Hopelijk heb je hier iets aan. Mochten er vragen zijn horen we dat graag.

Groetjes,
Kevin
AlpacaOord

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)