Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compactgras van Hartog, hoeveel voeren?
Naast hooi heb ik een paar pakjes Hartog Compactgras staan. Die wil ik graag gaan bijvoeren.

Zijn er op dit forum andere mensen die dit voeren? Zo ja, hoeveel geven jullie hier per dag van? En voeren jullie daar ook gewoon hooi bij of alleen compactgras?
Antwoord
Wij geven op suggestie van alpacadierenarts Leo van Merwijk sinds twee maanden Hartog GrasMix. Gewoon een baal in een bak doen en ze pakken het zelf. Onze alpaca's wilden overigens niet goed aan het hooi, maar Hartog is een groot succes. In plaats van GrasMix zijn we na enkele weken overgegaan op CompactGras, waar we zelf Grasbrok (ook van Hartog) doorheen mengen. Steeds slechts een ons of twee, en de alpaca's vinden het heel erg leuk om in de CompactGras op zoek te gaan naar deze grasbrokjes. Is ook ideaal als onschuldig snoepje bij trainingen. Zie ook alpacawereld.nl met een uitgebreid voedingsoverzicht.
Antwoord
(30-01-2012, 06:11 PM)kerstinels schreef: Wij geven op suggestie van alpacadierenarts Leo van Merwijk sinds twee maanden Hartog GrasMix. Gewoon een baal in een bak doen en ze pakken het zelf. Onze alpaca's wilden overigens niet goed aan het hooi, maar Hartog is een groot succes. In plaats van GrasMix zijn we na enkele weken overgegaan op CompactGras, waar we zelf Grasbrok (ook van Hartog) doorheen mengen. Steeds slechts een ons of twee, en de alpaca's vinden het heel erg leuk om in de CompactGras op zoek te gaan naar deze grasbrokjes. Is ook ideaal als onschuldig snoepje bij trainingen. Zie ook alpacawereld.nl met een uitgebreid voedingsoverzicht.

Dankjewel voor de reactie. Ik voer nu ongeveer 500 gr compactgras per alpaca per dag, want ze eten het echt tot het laatste strootje op. Als ik een hele baal pak, dan gaat dat denk ik niet goed Smile

Ik voer dit naast het standaard hooi wat er altijd ligt. Verder krijgen ze ook elke dag brokjes.
Antwoord
Compact gras is gewoon gedroogd (machinaal) hooi. De voederwaarden zijn daardoor vergelijkbaar met vers gras. Je kunt dit prima onbeperkt voeren, ze zijn er dol op. Ze zullen dan echter het andere hooi laten liggen denk ik. Wanneer het niet nodig is om de dieren 'extra' te geven omdat ze vermagerd zijn moet gewoon hooi van normale kwaliteit goed genoeg zijn. Dus waarom compactgras? Het is vrij prijzig toch? Huh

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(31-01-2012, 05:41 PM)Gert schreef: Compact gras is gewoon gedroogd (machinaal) hooi. De voederwaarden zijn daardoor vergelijkbaar met vers gras. Je kunt dit prima onbeperkt voeren, ze zijn er dol op. Ze zullen dan echter het andere hooi laten liggen denk ik. Wanneer het niet nodig is om de dieren 'extra' te geven omdat ze vermagerd zijn moet gewoon hooi van normale kwaliteit goed genoeg zijn. Dus waarom compactgras? Het is vrij prijzig toch? Huh

Gert

Het Compactgras heb ik gekocht toen ik nergens goed hooi kon vinden. Vier pakjes voor het geval dat... Het is vrij prijzig, maar je weet dan ook zeker dat het 'vers' is en dat de alpaca's het eten.

Ze eten het echt tien keer liever dan het gewone hooi. Dat is duidelijk! En de dieren mogen zeker niet te dik worden, dus vandaar dat rantsoen. En natuurlijk omdat ze het gewone hooi ook nog op moeten eten Smile  

Antwoord
Het is nu bijna een jaar geleden sinds ik de vraag stelde. Ondertussen heb ik prachtig hooi op de kop kunnen tikken, maar mijn alpaca's krijgen naast dit hooi ook elke dag wat compactgras in de winter.

Mijn dieren zijn niet dik, eerder te dun. Dus ik voer het in de winter extra bij en ze zijn er dol op. Er staat vrij weinig gras op mijn land en zeker de drachtige dieren kunnen het goed gebruiken. Ja, het is aan de prijzige kant, maar dat is echt goed hooi ook tegenwoordig.
Antwoord
Mijn suri's lusten het compact gras niet en krijgen hooi van eigen onbemeste weides + bietenpulp in de winter.
Er is wel degelijk verschil tussen hooi ,als men varkensmest gebruikt is de opbrengst veel meer maar het hooi van mindere kwaliteit.
Antwoord
Wij voeren de alpaca's naar behoefte bij met compactgras en/of bietenpulp (kan nooit genoeg onderstrepen: GOED WEKEN!). Daarnaast natuurlijk toegang tot weide, onbeperkt goede kwaliteit hooi en speciale alpacabrok voor de broodnodige vitamines en mineralen.

Van het compactgras en de bietenpulp gaan we binnenkort vanaf, aangezien Thijs pas bij de door ons gebruikte alpacabrok een bijpassend krachtvoer geintroduceerd heeft. Dit is speciaal ontwikkeld voor alpaca's en geperst tot fijne brok.Komt in de komende weken voor het eerst bij ons binnen en zijn erg benieuwd naar de resultaten.

Onze dieren zijn gek op alles wat eetbaar is, en zouden een baal compactgras in no-time verslinden. Voor een baal 'veredeld hooi' vind ik het ook best aan de prijs.

Groeten en succes,

Kevin
http://www.alpacaoord.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)