Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schmallenbergvirus
Hallo forumleden,

Vandaag weer een berichtje op Nu.nl dat het Schmallenbergvirus om zich heen grijpt in Nederland (linkje)

Ik begrijp dat alpaca's hier niet gevoelig voor zijn? Kan iemand dat bevestigen, want ik begin een beetje zenuwachtig te worden.

Anniek van Dijk

Antwoord
Hoi Anniek,

Tot dusver is het niet bekend of het Schmallenbergvirus ook bij alpaca's voorkomt. Mocht eenieder dit jaar misvormde of doodgeboren vruchten tegen komen laat het je veearts zien. Dierhouders zijn verplicht om zich te melden bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wanneer er misvormde schapen- of geitenlammeren of kalveren geboren worden.
Dierhouders, dierenartsen en laboratoria kunnen hun melding doen bij het Klantcontactcentrum via (045) 546 62 30 of via de website van de NVWA: http://www.vwa.nl/organisatie/melden-voor-bedrijven

De ziekte heeft inmiddels een verspreiding over geheel Nederland en kan verspreid worden d.m.v. knutten net als bij het blauwtongvirus. Overzichtskaart is te vinden op http://www.vwa.nl/onderwerpen/dierziekte...nbergvirus
Volgende link heeft meer vragen en antwoorden over het Schmallenbergvirus

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Ik kwam nog een pdf file tegen van Defra, zie deze link.

Hierin worden de kleine kameelachtigen nog wel even genoemd.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Het is nog niet duidelijk is of alpaca's ook gevoeldig zijn voor dit virus. Onderstaande citaat komt uit het Defra stuk:

Citaat:Although developments have been rapid in advancing the knowledge of this new
virus, there are still uncertainties. For example, the prevalence of neonate
deformities and abortions in an affected herd, whether newborn ruminants can still
be viraemic, what effect immune status has on further pregnancies , whether other
exotic ruminants are also affected (such as llamas, alpacas, camelids) and how long
the disease has been present in Europe.

Antwoord
Het virus lijkt vooralsnog niet bij alpaca's te zijn ontdekt.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)