Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eenzame alpaca
Vandaag is heel onverwachts mijn 1 jarige alpaca hengstje amigo overleden, na onderzoek van de dierenarts bleek deze coccidiose te hebben.
Het gevolg is dat mijn andere hengstje diablo ook besmet is met coccidiose en alleen achter is gebleven.
Omdat het besmettelijk is, is het dus niet mogelijk om een ander hengstje bij hem te plaatsen als gezelschap.

Ik zoek nu een manier om ervoor te zorgen dat diablo zich zonder soortgenoot zo min mogelijk eenzaam voelt, totdat het weer mogelijk is om een soortgenoot bij hem te plaatsen.
heeft iemand tips voor mij?

Llana
Antwoord
Hallo Llana,

Wellicht kan je Clicker training eens proberen. Een vervanging voor echt alpacagezelschap is er volgens mij niet, maar op deze manier kan je Diablo in ieder geval geestelijk stimuleren.
Enkele voorbeeldjes kun je zien op de Youtube van Nina Faust uit Alaska. Zij is al heel ver met haar twee hengstjes. zie http://www.youtube.com/user/aknina51

Zelf doen wij aan clicker training met name met 1 van onze ruintjes. hij was wat neerslachtig sinds de ingreep en leeft helemaal op als hij het geluidje van de clicker hoort.

Als je meer iformatie kan gebruiken, laat het gerust weten, dan hebben we even contact!

Ik denk (maar wellicht kunnen de alpaca-dierenartsen hier op inhaken?) dat het ook extra belangrijk kan zijn om goed je vitamineshot ADE bij te houden, zeker in deze druilerige dagen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Groet, Kevin, AlpacaOord

Antwoord
Hoi Llana,

Eigenlijk ik het best makkelijk op te lossen. Zorg dan wel dat je een tweede hengstje erbij krijgt. Deze twee dieren houd je gescheiden door het weiland en hok op te delen maar wel zo dat ze elkaar kunnen blijven zien en communiceren. Dan voelen ze zich niet eenzaam, ze zijn samen maar toch apart.

Gert

ps coccidiose is overigens prima te behandelen, check een paar weken na de behandeling nogmaals om te zien of ze vrij zijn van coccidiose.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)