Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bietenpulp
Als je bietenpulp wilt gaan bijvoeren, wat is de verhouding brok/water dan. Wat mag je dan per alpaca geweekt geven?Huh
Antwoord
(21-11-2011, 06:54 PM)John schreef: Als je bietenpulp wilt gaan bijvoeren, wat is de verhouding brok/water dan. Wat mag je dan per alpaca geweekt geven?Huh

Zet de brok goed onder water, na een aantal uren krijg je een verpulverde massa. Wanneer je te weinig water gebruikt zitten er nog droge stukken harde brok ik de massa, wanneer je te veel water gebruikt wordt het een slurrie. Probeer het dus gewoon eens uit. Let wel op dat de bak groot genoeg is want met water kan de brok meer dan 5 keer de volume innemen. Daarom is het ook van belang dat pulpbrok in water wordt voorgeweekt, stel je eens voor dat een handvol brok in de maag van een alpaca gaat opzwellen. Hierdoor kan koliek ontstaan!!!

Voor meer informatie over de pulpbrok en het voeren van alpaca's klik op deze link.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Dank u wel voor uw antwoord, hier kan ik iets mee
Antwoord
hallo, is er nog iemand die weet welke site dit is, an die bietenpulp?
bij mij doet die het niet
Antwoord
(03-11-2012, 12:03 AM)manon2203 schreef: hallo, is er nog iemand die weet welke site dit is, an die bietenpulp?
bij mij doet die het niet

Hallo Manon, bij mij doet ie het ook niet, maar ik had dit stukje tekst over bietenpulp op de pc opgeslagen.

Pulpbrok.
Pulpbrok is een samengeperste brok van bietenpulp, een rest product bij de verwerking van suikerbieten. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Pulpbrok is ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om aan energie behoeftige alpaca's te geven. Door de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp kan dit als extra gegeven worden naast de dagelijkse hoeveelheid alpacabrok. Geef niet meer dan 150 gram brij (brok laten weken in water) per dier per dag.
NB: laat de pulpbrok eerst een halve dag weken in een emmer met water.

Groetjes John
Antwoord
Inmiddels is de link bijgewerkt.
Antwoord
Hoi waar koop je bietenpulp ik woon in schoten belgie
Groetjes eddy
Antwoord
Hoi Eddy,

Bij ons is dit de Welkoop of Boerenbond winkel, dus de plattelandswinkel waar je meerdere diervoeders en tuingereedschap e.d. kunt kopen. Eigenlijk is pulpbrok overal wel bekend.

Gert
Antwoord
Hoi gert
Zal eens bij aveve gaan horen alvast bedankt

Groetjes eddy
Antwoord
(21-01-2013, 11:05 PM)Eddy schreef: Hoi gert
Zal eens bij aveve gaan horen alvast bedankt

Groetjes eddy

Inderdaad bij aveve ,ik dacht 8,95 voor 20kg .
sccs
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)