Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Starten alpaca-farm
Beste Alpacaliefhebbers,
Ik ben aan het overwegen een Alpaca-farm te beginnen en hier de kost mee te gaan verdienen. Zijn er gebruikers die ook Alpaca's fokken en hier voldoende inkomsten genereren of worden de meeste Alpaca's hobbymatig gehouden (lijkt mij ook erg leuk hoor!!)
Ik ben begonnen met het opzetten van een bedrijfsplan, maar loop tegen een hoop zaken aan omdat ik geen ervaring heb met deze dieren. Ook vraag ik mij af aan welke schaalgrootte gedacht moet worden. Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder of uit de droom kunnen helpen.

Gr. Ivan
Antwoord
Hoi Ivano,

Zelf ben ik ook pas net begonnen met alpaca's. Of je ermee de kost kunt verdienen weet ik niet. Sommigen is het volgens mij wel gelukt. Misschien laten die ook nog een berichtje achter op jouw vraag?

Toen ik begon heb ik een begrotingssheet ingevuld die op de site van Alpaca-international staat. Ik weet niet hoe realistisch deze sheet is, maar je krijgt in ieder geval wel een idee qua kosten en opbrengsten van de eerste 5 jaar.

Wat mij wel duidelijk geworden is: dat je zonder een redelijke investering niet snel een winstgevend bedrijf kunt opzetten. Goede dieren om mee te beginnen zijn nu eenmaal niet goedkoop.

Dit is de link naar de sheet: http://www.alpaca-international.com/file...gsplan.xls

Ik ben benieuwd naar reacties van andere mensen!
Antwoord
Hoi Ivano,

Het is leuk dit onderwerp aan te snijden op het forum, maar ik denk dat je een heleboel duidelijk wordt wanneer je alpaca fokkers gaat bezoeken en wat rond de keukentafel zit te kletsen om erachter te komen hoe een ander is gestart en de toekomst ziet. En nog belangrijker wat is je eigen doel met het houden van alpaca's! Denk niet dat je investering de eerste paar jaar is terug verdiend, zie het als investering op de lange termijn.
De eerste jaren kan je extra inkomsten werven uit toerisme, verkoop van producten, verwerking van wol etc. etc. En je moet in de fokkerij ook een beetje 'geluk' hebben.
Serieuze fokkers zijn bereid je te woord te staan en je te begeleiden in het opstarten van een fokkerij.

Succes,
Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hoi Yvano,
Dat het een bijzonder mooi dier is, daar ben je waarschijnlijk al wel achter!!! Maar nu de practische kant. Ik denk dat menig alpaca-houder nog gewoon een baan heeft, naast het houden van deze dieren. Ze vragen nl. niet zoveel onderhoud. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel dieren je neemt, maar bij een aantal van misschien 20 dieren, lijkt het me dat je dat prima kunt doen naast je baan. Zie het als een uit de hand gelopen hobby... of de krenten uit de pap!
Het belangrijkste is denk ik dan ook dat je eerst rond gaat kijken bij verschillende fokkers. Kijk hoe iedereen zijn inrichting heeft georganiseerd, hoe deze de fokkerij regelt en hoe de afzet is. Met name dit laatste is denk ik belangrijk voor jou, dit begrijp ik een beetje uit je discussiepunt namelijk.
Succes ermee!
Margreet.Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)