Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mestonderzoek
Wie laat geregeld de mest van de alpaca's onderzoeken op wormen, coccidiose etc.?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Wij hebben altijd een goed en snel advies gekregen van "Het Woud" dat voor ons mestmonsters heeft onderzocht. Zijn zijn inmiddels bekend met het belang van een nauwkeurig onderzoek voor alpaca's.

Sinds vorig jaar doen wij zelf onderzoek naar wormen. Soms is het belang zo groot (b.v. wanneer een alpaca al ernstig ziek ik maar je weet geen oorzaak te vinden) dat wij dezelfde dag nog een uislag willen zien. Nu we het onderzoek zelf doen ga je ook maandelijks monsters verzamelen. Daarbij komt uiteraard een kostenbesparing want voor een mest onderzoek betaal je €20,- tot €30,-.

Het is wel van belang dat je een goede soortbepaling van de eitjes in de mest kunt doen. Want een verkeerde diagnose kan leiden tot een verkeerde behandeling en dan heeft het zelf onderzoeken van mest weinig zin. Op onze microscoop zit daarom ook een camera die we kunnen aanluiten op de PC, foto's maken van de eitjes en die foto's sturen we naar een veearts of parasitoloog voor een double check.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Gert,

Interessant verhaal! ik zag in de nieuwsbrief ook al het een en ander staan. Wij laten de mest regelmatig preventief onderzoeken, en inderdaad betalen wij rond de 25 euro. Wij sturen dan een gecombineerd monster in van alle dieren en krijgen dan de volgende dag uitslag. Kan me zeker voorstellen dat er gevallen zijn waarin een sneller resultaat wenselijk is.

Goed bezig! Smile

Kevin (AlpacaOord)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)