Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeder laat het drinken niet toe.
Zondagmiddag is het mooie veulen geboren. Moeder was zeer verzorgend tot drie uur na de geboorte. Zij spuugde het veulen weg als het dichtbij kwam om te zoeken naar de uier. Tot vandaag, woensdag, laat de merrie het veulen niet dichtbij komen en niet drinken. Met de fles heeft de cria biest gekregen en wij proberen twee keer per dag wat melk bij de moeder te pakken om het via de fles aan de cria te geven. Gisteravond en vanmorgen moeder in de stal gezet, vastgehouden en de cria laten drinken. Het lukt, maar niet van harte. Het gedrag van de moeder wordt helaas overgenomen door de ruin die er ook bijloopt, zodat de cria redelijk op afstand van moeder en ruin loopt. Heel vervelend om te zien ! De ruimte waar ze lopen is niet groot en daarmee hopen wij dat er een dag komt dat de moeder het drinken toelaat.
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of tips voor mij ?
Alvast bedankt.
Anita
Antwoord
Om moeder - kind binding te versterken is het van belang dat moeder en kind apart staan van de rest van de kudde maar wel in het zicht omdat de moeder anders alleen maar terug wil naar de kudde.

Wat ook wel gedaan wordt is de moeder vast binden zodat het jong een betere kans heeft om melk te drinken.

Wat je zelf doet is prima, de moeder meerdere keren op een dag even vast houden zodat ze eraan kan wennen dat haar veulen bij haar drinkt.

Is dit het eerste veulen van deze merrie? Zo ja, dan is het uiteraard allemaal nieuw en onwennig voor haar. Zo nee, hoe is ze omgegaan met haar eerdere veulens?

Is wel het gehele nageboorte eruit gekomen? Anders kan ze ziekelijk zijn als er wat achterblijft. Dit kan ontstekingen geven.

Zijn haar uiers wel zacht? Dus zonder harde kluiten?

Volhouden zal ik zeggen en het veulen goed in de gaten houden of ze wat binnen krijgt. Om dit te controleren zou ik haar om de dag even gaan wegen om te zien dat ze groeit, anders bijvoeren met een flesje.

Succes,
Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Wij hebben gisteren ook een veulen gekregen en de moeder accepteerd het jou ook niet.
Vanochtend heb ik haar eerst een klein beetje water gegeven omdat ik geen biest had, later toen ik het had heeft ze bietst gekregen.

Gisteren was ze wel heel lief voor haar jong, maar later had ze meer aandacht voor de nageboorte, en ze vond het niet leuk toen we het weg gehaald heeft. De nageboorte was helemaal intact.
Wat ons toen al opviel, is dat het veulen helemaal aan de andere kant van de wei lagen dat ze niet eens ging kijken.

We hebben haar op aanraden van Ank van AlpacArt, appart met het veulen gezet, maar ze laat het jong niet toe, ze heeft wel melk, want vanochtend hebben we de propjes eruit gemassert en geprobeert het jong te laten drinken. vanavond ook weergedaan, maar het lukte niet.

Morgen wil ik nog proberen, dat ze bij de moeder gaat drinken, maar hoelang moet ik hiermee doorgaan.
Als het niet lukt, hoevaak moet ze dan melk en hoeveel? En weer hoelang moet ik doorgaan met haar melk te geven?
En laat ik haar bij de kudde of moet ze appart?

Ik weet, het zijn veel vragen,HuhHuh maar na 5 jaar alpaca's te hebben is dit de eerste keer dat ons dit overkomt.

Antwoord
Hallo Marian,
Is het haar eerste veulen ? Het kan namelijk het "onbekende " zijn.
Ik heb zelf het veulen 3 weken de fles moeten geven. Eindelijk na drie weken werd het drinken bij de moeder geaccepteerd. De cria woog bij geboorte 11 kilo. Zij dronk op 24 uur 750 tot 1000 ml., dus als je bij 10% aanhoudt is het goed. De kleine zal, als ze voldoende heeft, de speen vanzelf loslaten. Ovilac is een goede kunstmelk.
Succes !
Groetjes, Anita
Antwoord
Ten eerste wil ik even vermelden dat iedere alpacahouder standaard biest op voorraad moet hebben. Wij hebben bv koeienbiest van een veehouder uit hetzelfde dorp in de diepvries liggen. Dit is maximaal 1 jaar houdbaar, daarna moet je het gewoon verversen.
Een merrie krijgt pas meer aandacht voor haar veulen zodra het nageboorte eruit is. In die tussen tijd is het het van belang dat je reeds de waxproppen van de tepels hebt gehaald, niet hiermee wachten totdat het jong heeft geprobeerd te drinken. Als de zuigkracht niet zo goed is krijgt het veulen geen melk zolang de propjes ervoor blijven zitten.
Wanneer moeder en veulen apart gezet worden zorg er dan wel voor dat ze visueel contact blijft houden met de rest van de kudde anders heeft de moeder alleen maar aandacht bij de kudde en niet bij haar veulen.
Het veulen dient de eerste 24 uur haar biest te krijgen, daarna heeft het geven van biest weinig zin omdat de antistoffen dan niet meer opgenomen worden. Ook is het van belang dat het veulen in de eerste 2-4 uur van haar leven voeding krijgt bij de moeder. Lukt dit niet (ook niet wanneer je haar onder de moeder zet om te drinken) dan is het aan te raden om via een sonde voeding te geven.
Per dag dient een veulen 10-12 procent van haar lichaamgewicht aan voeding binnen te krijgen. In het begin is om de 2 uur voeden noodzakelijk. Probeer haar wel in de kudde te houden !!!
Als het veulen sterk genoeg is om te lopen en te drinken lukt het vrijwel altijd om haar bij de moeder te laten drinken. De eerste 5 dagen zijn hierin cruciaal.

Succes,
Gert
Antwoord
Ze staan appart van de kudde, maar wel in het zicht,
De kleine is dartel genoeg, gisteren heeft ze regelmatig van mij wat biest gehad en heeft vanochtend weer, aan het zuigen was te zien dat ze van de moeder niets heeft gehad, staks maar weer een fles klaar maker. Vandaag krigt ze geen biest meer maar melk van Camelid care.
Antwoord
Probeer haar wel bij moeder te laten drinken voordat je de fles geeft. Misschien lukt het nog om haar te laten accepteren, dan hoef je niet maanden de fles te geven.

Succes,
Gert
Antwoord
Mijn oplossing was toen het vastnemen van de merrie. De merrie in een hoek van de stal zetten en de cria de uier laten zoeken. Laat de merre ook ruiken aan de staart en het hoofd van de kleine. Wees wel bedacht op het feit dat de merrie flink kan gaan bokken als ze echt niet wil. Acceptatie komt. De aanhouder wint...dat was mijn ervaring.
Succes verder.
Groet,
Anita

Antwoord
Dat hebben we gedaan, iedere keer voor ze de fles kreeg, de moeder vast gehouden en de klein laten zoeken. De moeder heeft daar geen probleem mee. We blijven het stug door proberen, aanhouder wint.
Antwoord
SmileNa het bericht van gisteren is er nog al wat gebeurt.
's middags bleek de merry een zware uieronteking te hebben, daar had ik 's morgens niets van gemerkt, want ik heb haar nog gekolft.
De dieren arts is er geweest en heeft een antibiotica kuur gegeven en heeft ze toen los gelaten in de wei. Hoe hard het ook was, maar de natuur moest zijn werk maar doen.
En dat heeft hij gedaan, want wat al gewoonte was, ik met de fles er naar toe, de kleine moest er niets van hebben en liep naar moeders toe en ging daar drinken. Het ging zo gemakkelijk, dat ze al eerder heeft gedronken, want moeder liep ook niet weg, wat ze daarvoor(wat wij gezien hebben) telkens wel deed.

Allemaal bedank voor al jullie adviezen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)