Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paar inentingsvragen.
Voor mijn Duitse dierenarts heb ik een paar vraagjes, hij heeft geen ervaring met alpacas maar wil wel graag leren,

Voor hem zou ik graag willen weten o.a.

waar kun je het beste intraveneus een injectie toedienen en waar intramusculair ?

En als hij bloed af moet nemen waar kun je dit het beste doen en hoe vind je de ader ?

En waar plaats je over het algemeen de microchip ?

Hoe kan mijn dierenarts het beste aan informatie komen ?
Antwoord
(05-07-2011, 12:27 AM)Eefje schreef: Voor mijn Duitse dierenarts heb ik een paar vraagjes, hij heeft geen ervaring met alpacas maar wil wel graag leren,

Voor hem zou ik graag willen weten o.a.

waar kun je het beste intraveneus een injectie toedienen en waar intramusculair ?
Intraveneus gaat goed in de hals, iets rechts van het midden vanuit het dier gezien.
Intramusculair kan in de achterkant van de voorbeen (triceps) of in de bil.
De meeste medicaties worden subcutaneous (onder de huid) gegeven en kan in het gebiedje waar de nek en schouder samenkomen. Daar zit het vel iets losser. Het kan ook in de okselstreek achter de voorbenen, daar waar geen wol zit.

En als hij bloed af moet nemen waar kun je dit het beste doen en hoe vind je de ader ?
Je voelt makkelijk de luchtpijp voor in de hals van het dier, voel net iets rechts van de luchtpijp (uit oogpunt van het dier). Het is niet altijd gemakkelijk en nog een kunst voor de veearts om in 1 keer goed te prikken.
En waar plaats je over het algemeen de microchip ?
links in de hals
Hoe kan mijn dierenarts het beste aan informatie komen ?
Een goed boek voor veeartsen in Medicine and Surgery of South American Camelids

Veel handelingen zijn zelf aan te leren, maar altijd in overleg met je veearts. Wanneer je zelf niet zeker bent hoe het moet, laat de veearts het doen!
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Oke, dank je wel voor de informatie.

Het boek is dat te bestellen en waar ?
Antwoord
De naam van het boek ik licht blauw gekleurd, dat betekent dat het een link is. Klik dus op de link en de rest spreekt voor zich.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)