Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke ontworming?
Hallo, ik ben sinds 5 dagen de trotse eigenaar van een 6 maanden oude alpaca hengst.
deze moet nog ontwormd worden en ik vroeg me af welke middelen je aan de alpaca kunt geven om deze te ontwormen.
Ik heb zelf twee geiten en deze geef ik pillen die ook worden gebruikt voor het ontwormen van schapen, kan ik deze ook aan de alpaca geven?

Antwoord
Hoi Llana,

Aangezien een alpaca kan spugen weet je niet of hij de pillen binnen houdt. Het inbrengen van de pil lijkt mij ook meer stress te geven dan een onderhuidse injectie wat over het algemeen bij alpaca's wordt toegepast. Dit kan o.a. met Ivomec of Dectomax. Zo zijn er nog wel een aantal middelen op de markt, maar doe dit altijd in overleg met je dierenarts.

Overigens heb je op dit moment 1 alpaca rond lopen? Wanneer dit dier gewend is om in een kudde te zijn is het verstandig een soortgenoot erbij te nemen. Communiceren met geiten of schapen is niet mogelijk alhoewel ze elkaar wel zullen verkennen. Wanneer een kuddedier alleen wordt gezet kan het wegkwijnen uit eenzaamheid.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hoi Gert,

Bedankt voor de tips, ook voor je rectie over de voeding.
Ik houd hem goed in de gaten, hij komt bij zijn ouders vandaan en liep daar ook met geiten en kippen net zoals hier.
Tot nu toe heb ik het idee dat hij het prima naar zijn zin heeft, mocht ik zijn gedrag zien veranden dan zal ik zeker overwegen om er nog een soortgenoot bij te zetten.
kan ik er dan nog een hengst bij zetten, of is het net zoals bij paarden en allerlei andere dieren dat twee alpaca hengsten niet samen gaan?

groetjes Llana
Antwoord
(30-06-2011, 04:27 PM)Llana schreef: kan ik er dan nog een hengst bij zetten, of is het net zoals bij paarden en allerlei andere dieren dat twee alpaca hengsten niet samen gaan?

Over het algemeen kunnen twee of meerdere hengsten prima bij elkaar. Wanneer het ruinen zijn zullen ze zelfs nog wat rustiger blijven. Ruinen zijn prima gezelschapsdieren.

Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)