Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Om de hoeveel uur melk ?
Als je een veulen melk moet geven met de fles weet ik dat het minimaal 10% van het lichaamsgewicht moet zijn, maar om de hoeveel tijd geef je melk, hoeveel uur tussen de voedingen ?

Is het ook mogelijk om een veulen weer aan het drinken te krijgen bij de moeder, en hoe ?
Antwoord
In het begin elke 2 uur 30 tot 40 ml geven. Dit verhogen zodat het veulen 10-12% van het lichaamsgewicht binnen krijgt en uiteindelijk 6-8 keer per dag.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(18-06-2011, 08:59 PM)Eefje schreef: Als je een veulen melk moet geven met de fles weet ik dat het minimaal 10% van het lichaamsgewicht moet zijn, maar om de hoeveel tijd geef je melk, hoeveel uur tussen de voedingen ?

Is het ook mogelijk om een veulen weer aan het drinken te krijgen bij de moeder, en hoe ?

Heel vaak gaat het veulen na enkele dagen vanzelf bij de moeder drinken. Wij stimuleren dat door het veulen een paar keer per dag "aan de tepel te hangen". Best is ook om moeder en veulen in een kleinere ruimte te plaatsen zodat moeder niet weg kan lopen. Vooral bij het eerste veulen komt dat nogal eens voor.
Ward & Loraine
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Wanneer je moeder en veulen apart zet, zorg er dan wel voor dat ze in het zicht staan van de rest van de kudde. Anders is de moeder alleen maar bezig om terug te komen bij de andere dieren en let ze niet op haar veulen. Voor de moeder-kind binding is dit inderdaad een goed idee.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Het ligt niet aan de moeder, die doet haar best.
Het veulen heeft waarschijnlijk (volgends de dierenarts) een evenwichtsstoornis gehad en het heeft heel lang geduurd voor ze kon staan, daarna is ze heel lang wankel en een soort van duizelig geweest,.. hierdoor is het drinken niet gelukt.
We hebben heel vaak geprobeerd het veulen aan te leggen bij de moeder, zowel als de moeder stond en lag maar het veulen wil dit absoluut niet.
Het is nu 1 week en 3 dagen oud.
Antwoord
Het heeft vorig jaar bij een wat vroeggeboren cria ongeveer 3 weken geduurd voor de cria bij de moeder ging drinken, hij was niet sterk genoeg tot die tijd. Wij hebben in die tussentijd ook een paar keer wat melk van de moeder afgenomen en apart aan de cria gegeven, zodat die de smaak te pakken kreeg. Het valt niet mee een alpaca te melken, het hangt ook een beetje af van het temperament van de moeder. Al heb je maar een paar ml, dan kan je dat in het mondje doen en daarna de cria bij de moeder zetten.
Wat ook kan helpen is de flessenmelk aan de tepel smeren voordat je de cria probeert eraan te zetten. Dit heeft weinig zin als de cria helemaal niet wil.
Als je denkt dat de cria sterk is, kan het helpen overdag een fles over te slaan zodat de cria honger krijgt. Als je regelmatig de fles geeft is er geen reden te gaan zoeken naar een andere melkbron. Het klinkt wat hard, maar moedermelk is uiteindelijk toch het beste, dus op langere termijn.....
Succes, ik hoop dat het lukt!
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Hallo allemaal, ook ik ben stapel op deze dieren en heb er op dit moment zes. Na 5 jaar is 6 weken geleden mijn eerste hengstje geboren en dat gaat super! Maar nu hebben wij afgelopen vrijdag een tweede bevalling meegemaakt van een onze dieren en dat ging direct al fout,ze kwam met 1 pootje vooruit ter wereld, de cria had het vreselijk benauwd en hapte naar adem, onmiddellijk dierenarts erbij en ze bleek vocht in de longen te hebben. Daar heeft ze injecties voor gehad, maar ze was te zwak om bij moeders de zo nodige biest te kunnen drinken, ik Gert gebeld en die adviseerde koeien biest te geven. Hier knapte ze enorm van op en we begonnen er in te geloven dat het goed kwam.De eerste uren ieder uur iets aangeboden, s'nachts er om de 2 uur uit om iets te geven en de volgende dag om de 2 uur. Cria duikt onder de moeder maar ik heb het idee dat ze weinig tot niets binnen krijgt, of ze is er nog te zwak voor. Ik zet haar telkens,voor ze de fles krijgt onder de moeder, maar dat lukt nog niet echt.Vanmiddag ben ik me rot geschrokken, haar voorvoetjes slaan naar binnen, ze loopt op haar enkels!! Gelijk de veearts gebeld en deze zei dat het zwakte is, wie heeft dit meer meegemaakt??Ik heb haar 2 cc vitaspoor gespoten, nu maar hopen dat het beter word.Het schijnt ook wel bij kalveren voor te komen en gaat meestal na een paar weken over. Wie weet hier meer van????????
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)