Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpaca geeft over
Hallo,

Eén van onze alpaca's geeft af en toe over wanneer ze brokken gevoerd krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee en weet diegene waar de oorzaak aan kan liggen?

De dieren krijgen ieder hun eigen schaaltje brok, uit de hand gevoerd. De alpaca in kwestie eet een beetje en stopt dan. Na een paar tellen maakt ze wat 'benauwde' geluiden en vervolgens komt er een hele golf maagsap(?) naar boven. Er zit ook veel kracht achter.

Eerst dachten we dat het aan de soort brok lag (luzernebrok), maar nu doet ze het ook op de alpacabrok. Ik heb het haar nog niet zien doen als ze niet net brok heeft gehad, dus bijvoorbeeld alleen op gras of hooi. Het gebeurt ook niet iedere voerbeurt, maar wel steeds vaker.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Antwoord
Misschien kan het uit de hand voeren een reden zijn.
Ik heb ook eens een alpaca geha die daardoor teveel schrokte en zich flink verslikte.
Wij leggen de brokken gewoon op de grond en hierdoor kunnen ze nooit teveel ineens binnen krijgen.
Antwoord
Wat voor soort brokken voer je? Het kan zijn dat te grote brokken een oorzaak zijn. Veel alpaca's vinden juist de kleine pellet prettig om te eten.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Is het dan niet gewoon zo dat deze alpaca de anderen hun brokken niet gunt en spuugt?
Antwoord
Hallo Albert

Ik heb het een keer mee gemaakt met een hengstje van ongv. 8 maanden oud.
Ik had ze wortel gegeven en ik dacht ik geef ze gelijk maar de alpacabrok er achter aan.Blush
Hij werd toen zo beroerd dat hij moest overgeven, hij had dus teveel gegeten.
Misschien heb je hier iets aan?

Vr Groet Agnes.
Antwoord
@ Eefje: dat zou inderdaad een reden kunnen zijn. Ik zal er op letten.
@ Gert: Alpacabrok van Kasper Faunafood. Dat zijn kleine brokjes. Inderdaad is de luzernebrok groter, dus dat zou ook een reden kunnen zijn.
@ Albert: nee, het is niet spugen. Spugen doen ze met opzet, het overgeven lijkt willekeurig te gebeuren.

Het lijkt de laatste tijd beter te gaan: we houden wat meer rekening met rust tijdens het voeren, dus dat zal zeker schelen.
Bedankt voor de reacties.
Antwoord
@ Eefje: dat zou inderdaad een reden kunnen zijn. Ik zal er op letten.
@ Gert: Alpacabrok van Kasper Faunafood. Dat zijn kleine brokjes. Inderdaad is de luzernebrok groter, dus dat zou ook een reden kunnen zijn.
@ Albert: nee, het is niet spugen. Spugen doen ze met opzet, het overgeven lijkt willekeurig te gebeuren.

Het lijkt de laatste tijd beter te gaan: we houden wat meer rekening met rust tijdens het voeren, dus dat zal zeker schelen.
Bedankt voor de reacties.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)