Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tam maken
Exclamation 
Sinds een paar maanden zijn mijn ouders voor het eerst trotse bezitters van 2 alpaca's .
Nu is mijn vraag hoe kan je ze het beste hand tam krijgen ???
Ze eten sinds een poosje al wel uit de hand maar willen nog niet geaaid of gepakt worden.
Ook dragen ze nog geen halster.
Wie kan mij goede tips geven ??
Antwoord
Hoi Lethe,

Ik weet niet of je al geabonneerd bent op onze nieuwsbrief, anders krijg je deze nieuwsbrief dubbel. Kijk maar eens in de bijlage.

Gert

Bijlagen
.pdf   NB10-Halstermak_maken.pdf (Grootte: 484,73 KB / Aantal keer gedownload: 66)
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Ze zullen nooit gewillig zich laten pakken of aaien - het lijken wel knuffelbeesten maar zijn het eigenlijk niet!

Wat het belangrijkste is, is het langzaam op te bouwen en ze niet uit de kudde weg te trekken. Onze alpaca's lopen goed mee met de lijn en halster, en dit hebben we bereikt door, in de wei bij de andere dieren, simpelweg rondjes te gaan lopen. Elke dag een half uurtje en dan raken ze eraan gewend. (Maar leuk zullen ze het nooit vinden).

Om een voltreffer van spuug te voorkomen: hou de lijn kort en probeer als de alpaca met de nek omhoog gaat en als het ware probeert de lijn los te trekken geen oogcontact te maken.

Sowieso niet gaan lopen trekken aan de lijn - ze hebben maar een dunne nek.

Lukt het al wel om de alpaca's naast je vast te pakken? (alpaca rechts naast je - rechterarm om de nek - rechterbeen achter het voorbeen van de alpaca zodat deze niet weg loopt)
Antwoord
(05-02-2010, 11:13 AM)Lethe schreef: Sinds een paar maanden zijn mijn ouders voor het eerst trotse bezitters van 2 alpaca's .
Nu is mijn vraag hoe kan je ze het beste hand tam krijgen ???
Ze eten sinds een poosje al wel uit de hand maar willen nog niet geaaid of gepakt worden.
Ook dragen ze nog geen halster.
Wie kan mij goede tips geven ??

Hoi,

Ja, Gewoon veel bij ze wezen,
Mijn dochters en ik gingen de eerste maanden, dat wij ze hadden,elke dag een poosje in het wei, en op den duur kwamen ze vanzelf naar ons toe, zeker de jongere dieren. Ze komen dan ook eten uit onze handen,
en laten zich dan makkelijk aaien, en als je dat kan,wel alles op een rustig tempo, kan je zo het halster aan doen.
mijn ervaring is wel, nu het winter is en we wat minder tijd in de wei met ze doorbrengen ze wat minder mak zijn, maar denk dat dat straks weer zo terug is,
Antwoord
Wij hebben tot nu toe twee alpaca jongen bij ons in de wei geboren zien worden.

Bij de eerste hielden we veel afstand - gaven we de merrie de ruimte en het cria ook. Dit deden we de weken en maanden erna ook. De cria lijkt erg afhankelijk/close van de moeder en toen wij begonnen met het tam maken, aantal maanden verder, begonnen wij eigenlijk bij nul.

Bij de tweede cria was toevallig familie uit het buitenland bij ons aan het logeren, met twee kleine kinderen. Tijdens de bevalling uiteraard veel ruimte gehouden en de merrie de kans gegeven zonder teveel stress te bevallen. Echter de kinderen vonden het natuurlijk allemaal hartstikke leuk en hebben de twee eerste weken na de bevalling héél veel het kleine paca'tje geaaid, en zijn er gewoon in de buurt geweest (wat Rudy ook zegt).
Deze cria is nu veel minder afhankelijk/close van de moeder en durfte al veel sneller naar je toe te komen (en is ook een stuk eigenwijzer!).

Wat ik dus wil zeggen - als je de kans hebt (en je andere alpaca's laten het toe!!! das heel belangrijk) helpt het om de eerste weken veel bij je baby alpaca's te zijn gezien ze op zo'n jonge leeftijd dan al aan je wennen.

Dit is misschien nog niet van belang voor je op dit moment (gezien je volwassen dieren gekocht hebt?) maar iets wat je in je achterhoofd zou kunnen houden voor wanneer het zover is. Smile
Antwoord
Wij hebben 2 ruintjes, gewoon voor ons plezier. Om van de wei naar de stal en terug te komen moeten ze over de weg, dus ze krijgen 2x per dag hun halstertje om. En ze vinden het na 2 jaar nog steeds niet leuk, maar ze rennen niet weg omdat ze weten dat er eten staat te wachten.
Aaien over hun koppie is geen succes maar krabbelen vlak boven hun staartje vinden ze wel lekker. Echte knuffeldieren zijn het niet, maar aandacht vinden ze wel leuk (die van ons tenminste). Je kunt neus aan neus met ze staan, maar je moet je handen weg houden. Wij hebben ook paarden en ponies, en een rijbak waar ook andere paarden in rijden. De alpaca's staan daar overdag naast en vaak, zeker als er een nieuw paard komt, gaan ze met hun neus over het voorhoofd van neus tot tussen de ogen van het paard. En dat werkt heel goed voor beide partijen, dus ik doe dat ook als mensen contact met ze willen maken: geen handen, je laten besnuffelen en zachtjes terugademen.
Maar bijna alle mensen steken hun hand uit om over hun kop te aaien, en dat werkt bij die van ons niet.
Antwoord
Hoi,
Zoals al eerder gezegd: alpaca's hebben een enorm hoog knuffelgehalte, maar houden hier in de basis helemaal niet van!
Wanneer het aaien dan wel plaats vindt, neigen mensen altijd naar het koppie te gaan..... dit is nu juist datgene wat ze niet leuk vinden!Confused Betekent dus dat wanneer je je dieren halstermak wilt hebben, in beginsel moet trainen om alleen een halster om en af te doen. Laat het halstertouw nog maar even een weekje in de kast liggen. Het gaat er dan om dat het dier eraan went om iets om te krijgen en datzelfde ook weer rustig af kan gaan. Doe alles heel rustig. Alpaca's zijn schrikachtig en moeten vertrouwen krijgen in jou. Wij krijgen ook vaak de vraag hoe lang dat halster dan om moet. Een uurtje moet voldoende zijn. Kijk het gaat in deze fase erom dat er iets rondom het koppie gebeurt. En niet dat het dier met halster om leert grazen een hele dag in de weide! Je loopt dan ook kans dat het dier vast komt te zitten of zich bezeerd op een of andere manier. Voorkom dit, want dan associeert het dier een halster altijd met paniek! Ook hier is imprenting ook het toverwoord en dat moet gewoon goed gebeuren. Neem er dus de tijd voor. Wil niet te snel resultaat zien. Heb geduld! Veel succes!

Margreet
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)