Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bomen in de wei bij de alpaca
hoi allemaal
wij willen binnenkort een dakplataan in de wei zetten,
ook om nog een extra schaduwplek te krijgen in de zomer
zijn deze giftig?
graag jullie reactie
gr wilmie
ysselsteyn (limburg)
Antwoord
Hallo Wilmie,
De plataan...Van deze boom is bekend dat blad en twijgen haren bevatten. Als de haren uitvallen kan het bij de mens soms allergische reacties geven zoals jeuk en irritatie van de slijmvliezen.
Stukken bast zullen in platen afvallen, vandaar de gevlekte stam. De doorgaans drie cm dikke vruchtbol bestaat uit talrijke nootjes en vallen in de lente uiteen. Deze boom staat niet op de lijst van "giftige bomen/planten", maar een ieder houdt een slag om de arm door aan te geven dat een lijst niet volledig kan zijn.
Ik zal verder zoeken naar mogelijkheid van giftigheid. Zodra ik iets weet staat het op dit forum.
Met vriendelijke groet,
Anita
AlpacaWeide.be
Antwoord
Hallo,
Ik heb een vraagje over de eikbomen.
Langs de wei staan de eikbomen (niet van ons).
Ik heb gelezen dat de eikbladeren een darm-maag stoornissen kan veroorzaken bij de alpaca's. en in de wei liggen dan veel bladeren van de eikbomen. Is het erg als ze daarvan eten of moet ik ze even gaan harken? graag een snelle reactie, want binnenkort komen de alpaca's bij ons in de wei.
Alvast bedankt, vriendelijke groet.
Antwoord
Hallo,
Het kan maag- en darmstoornissen veroorzaken. Best even het blad wegharken.
Met vriendelijke groet,
Anita
AlpacaWeide.be
Antwoord
Vooral in de onrijpe eikels zitten looizuren die schadelijk kunnen zijn. Het heeft een negatief effect op de darmwerking en er kunnen verstoppingen (koliek) ontstaan. Ook de groene bladeren bevatten looizuur. De dorre bladeren en bruine eikels zijn geen probleem, daar is het looizuur grotendeels al uit. Alle notendragende bomen kunnen dit probleem geven. Op dit tijdstip van het jaar hoeft het geen probleem te zijn. Wanneer er geen gras meer te eten is zoeken de dieren naar alternatieven en gaan aan struiken eten indien die in de buurt staan. Zorg daarom altijd voor voldoende hooi in de buurt.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo,
Bedankt voor de informatie. Nu hoef ik niet veel zorgen over te maken.
Vriendelijke Groeten
Antwoord
Hoi, ik wil graag in de herfst wat meer bomen zetten in de wei.
Ik wil graag wat platanen en notenbomen in de wei zetten bij alpacas. maar ik heb geprobeerd op internet te vinden of ze inderdaad niet giftig zijn voor alpacas. maar ik kon helaas niks vinden! misschien dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes
Antwoord
Notenbomen zijn uit den boze !!!
Alle nootdragende bomen zijn schadelijk voor alpaca's.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Een treurwilg of een andere wilg is een goede optie. Ze kunnen dan ook van de blaadjes knabbelen die laag hangen. Dit vinden ze erg lekker en ze beschadigen hiermee de boom niet. De wilg groeit erg snel en zal binnen korte tijd zijn dienst doen als schaduwplek. Zelf hebben we ook nog bamboe in de wei staan. Vinden ze ook lekker en kunnen ze goed langs schuren als ze jeuk hebben, maar de bamboe groeit gewoon verder. Verder is een mammoetboom (sequoia geganteum) ook iedeaal als schaduwplaats en schuilplaats voor de regen, maar voordat deze groot is duurt wel even, omdat je ze vrij klein moet planten. Het nadeel ven de sequoia is dat de naalden weerhaken hebben die in de vacht komen en er moeilijk uit te krijgen zijn, maar onze alpacas liggen altijd onder deze boom.

Groetjes Irmgard
Antwoord
Oke bedankt voor de informatie. Goed dat ik nu weet dat de notenboom geen goed idee is. maar is de platanen dan wel goed?
Een treurwilg is ook wel een goed idee!

Groetjes Ken
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)