Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk scheerapparaat gebruiken jullie?
Wij zijn op zoek naar een goed scheerapparaat om onze alpaca's komend voorjaar mee te scheren. Nu zijn wij erg benieuwd welke scheerapparaten en messen onze collega-alpacabezitters gebruiken, wat de ervaringen hiermee zijn, waar deze apparaten en messen te verkrijgen zijn en op welke wijze jullie de messen scherp houden.

Wink Een heleboel vragen bij elkaar dus. We zijn erg benieuwd naar de reacties.

Hartelijke groeten,
Jan & Chantal Versleijen
Alpaca America
Antwoord
Zelf gebruiken we een Heiniger scheermachine. Bevalt ons prima en staat bekend om zijn kwaliteit. Wordt door veel professionele scheerders gebruikt. Het is geen licht apparaat, maar wel robuust en solide. Je kan moeiteloos de hele dag scheren met dit apparaat.
Als ondermes gebruiken wij een speciaal camelid ondermes dat iets meer afstand houdt van de huid dan het ondermes dat bij schapen gebruikt wordt.
Scheermachines, messen en andere toebehoren zijn nu ook verkrijgbaar op de Alpaca-Shop.
[Afbeelding: LogoWebshop2.jpg]
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(21-11-2010, 02:33 PM)Gert schreef: Zelf gebruiken we een Heiniger scheermachine. Bevalt ons prima en staat bekend om zijn kwaliteit. Wordt door veel professionele scheerders gebruikt. Het is geen licht apparaat, maar wel robuust en solide. Je kan moeiteloos de hele dag scheren met dit apparaat.
Als ondermes gebruiken wij een speciaal camelid ondermes dat iets meer afstand houdt van de huid dan het ondermes dat bij schapen gebruikt wordt.
Scheermachines, messen en andere toebehoren zijn nu ook verkrijgbaar op de Alpaca-Shop.
[Afbeelding: LogoWebshop2.jpg]

Hoe vaak moet je de messen slijpen (of nieuwe plaatsen)?
M.a.w. hoeveel sets moet ik aanschaffen om mee te beginnen?

Groet, Chantal
Antwoord
(23-02-2011, 05:17 PM)Alpaca America schreef: Hoe vaak moet je de messen slijpen (of nieuwe plaatsen)?
M.a.w. hoeveel sets moet ik aanschaffen om mee te beginnen?

Meestal worden de boven mejes vaker vervangen dan de ondermessen. Slijpers zien het vaak wel als een setje, dus wanneer het bovenmes wordt geslepen wordt het ondermes ook geslepen.
Afhankelijk van de vuiligheid in de vacht van de alpaca kan je bij een vieze zanderige alpaca 1 setje nodig hebben, soms kan je ook 15 alpaca's met een setje doen als ze heel schoon zijn.
Zelf heb ik de ervaring dat ik bij ongeveer elke 3 alpaca's het setje vervang. Meestal kan het ondermes iets langer mee, maar tegelijk vervangen is toch beter.
Je doet er verstandig aan minimaal 3 ondermessen te hebben en 1 doosje (10 stuks) met bovenmesjes.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)