U bent niet ingelogd of nog geen lid. login of Registreer om volledig het forum te kunnen bekijken.

Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hoe vaak ontwormen?
19-10-2010, 10:18 PM
Bericht: #1
Smile hoe vaak ontwormen?
hallo allemaal!Big GrinHeart
ik wil heel graag beginnen met alpaca's houden.
nu heb ik een belangrijke vraag: hoe vaak moet je ontwormen? moet je dat 1 keer doen of 1 keer per jaar? en hoeveel kost dat Huh en kun je dat zelf of moet je het laten doen??

dankjewel alvastBig Grin
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
19-10-2010, 11:32 PM
Bericht: #2
RE: hoe vaak ontwormen?
Hallo alpacalover,

Ten eerste welkom op dit forum! Hopelijk kan je hier veel kennis opdoen.

Het ontwormen is een beetje afhankelijk van je beweiding en het aantal en soorten dieren dat je houdt. Bij beweiding op 1 perceel en/of het houden van alpaca's met b.v. schapen dan is 3-4 keer ontwormen per jaar noodzakelijk. Je kan met vaker verweiden en met mestonderzoek terug naar 1-2 keer per jaar.
Het beste is om de alpaca's na een wormkuur nog een aantal weken in dezelfde weide te laten lopen voordat je ze in een nieuwe "schone" weide laat.
Meestal is een wormkuur bij alpaca's een onderhuidse injecte die jezelf kan toebrengen. Even vragen aan de veearts hoe je dit precies moet doen. De kosten zijn dan zeer gering (< €2,- per injectie).

Gert

website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
22-10-2010, 05:35 PM
Bericht: #3
RE: hoe vaak ontwormen?
(19-10-2010 11:32 PM)Gert schreef:  Hallo alpacalover,

Ten eerste welkom op dit forum! Hopelijk kan je hier veel kennis opdoen.

Het ontwormen is een beetje afhankelijk van je beweiding en het aantal en soorten dieren dat je houdt. Bij beweiding op 1 perceel en/of het houden van alpaca's met b.v. schapen dan is 3-4 keer ontwormen per jaar noodzakelijk. Je kan met vaker verweiden en met mestonderzoek terug naar 1-2 keer per jaar.
Het beste is om de alpaca's na een wormkuur nog een aantal weken in dezelfde weide te laten lopen voordat je ze in een nieuwe "schone" weide laat.
Meestal is een wormkuur bij alpaca's een onderhuidse injecte die jezelf kan toebrengen. Even vragen aan de veearts hoe je dit precies moet doen. De kosten zijn dan zeer gering (< €2,- per injectie).

Gert

dankjewel, gelukkig kost dat niet zoveel Wink ik wil namelijk graag alpaca's maar mijn vader vind het nogal veel geldDodgy
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Contact opnemen | Alpaca forum | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie