Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal hengsten
We zijn sinds 2 dagen in het gelukkige(!) bezit van 2 hengstjes van ruim een jaar. Ze komen uit dezelfde kudde en moesten even wennen dat ze met hun beide zijn. Ze lijken nu tevreden en gaan leuk met elkaar om. Ons ruimte is redelijk beperkt, maar nog 1 Alpaca zou kunnen. We vragen ons echter af of de aanschaf van een derde Alpaca wel een goed idee is of dat de mogelijkheid bestaat dat het enkel onrust geeft.
Antwoord
Het aanschaffen van meerder alpaca's uit dezelfde kudde om te beginnen is op zich een goed idee. Die dieren zijn aan elkaar gewend en kunnen samen in een nieuwe omgeving opgroeien.
Het minimum aantal alpaca's om te houden is 2 omdat ze een soortgenoot nodig hebben om te communiceren. Maar 3 lijkt mij beter omdat er vaak 1 alpaca dominant is. Wanneer er dus maar 2 alpaca's zijn is er 1 altijd de ondergeschikte. Wanneer er 3 alpaca's zijn, waarvan 1 dominant, dan hebben de andere 2 nog iets aan elkaar. Begrijp je?
Natuurlijk moet de rangorde eerst weer opnieuw bepaald worden, maar ze wennen snel aan elkaar.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Helemaal eens met Gert: 2 alpacas kan maar 3 absoluut beter. Het best is als je 3de alpaca die er bij komt niet al te veel afwijkt qua grootte en leeftijd, in een grotere kudde en bij gecasteerde mannetjes is dit een minder belangrijk criterium. Wij hebben een 2 groepen: tot ca. 2 jaar en ouder. Rond de 2 jaar gaan de hormonen een rol spelen en worden stud males wat agressiever naar elkaar. De alfa male zal meestal iets apart lopen van de groep. Er kan inderdaad de eerste paar dagen wat nek-worstelen plaatsvinden om de rangorde te bepalen. Veel plezier met je nieuwe kudde!
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Hoi Anna,

Ik kan me helemaal bij Gert en bij Ward & Lorraine aansluiten! Let er wel op dat je geen merrie bij de 2 hengstjes zet (lees hierover meer elders op het forum!)! Kies dus liever een 3e hengstje of eventueel een ruintje.

Groetjes,
Chantal
Alpaca America
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)